Volkswagen ID.2: de goedkoopste EV van VW

Jaap van der Sar3 minuten leestijd24 augustus 2023

Minder dan €25.000 zou de nieuwe ID.2 van Volkswagen moeten gaan kosten. Daarmee is het meteen de goedkoopste EV die Volkswagen op de markt introduceert. Om nu te zeggen dat het een koopje is, gaat wat ver. Wel laat de ID.2 zien dat er zeker mogelijkheden zijn om de prijs van een EV wat naar beneden te krijgen.

Nog even geduld

Daarvoor moet je nog wel even geduld hebben overigens: dit zevende familielid van de ID-familie verschijnt pas in 2025 op de markt. Voor het design van de ID.2 grijpt Volkswagen terug naar een oude bekende. Geen SUV of crossover carrosserie dus, maar een ‘normale’ vijfdeurs hatchback als basisvorm. Precies de variant die Volkswagen eind jaren zeventig met de eerste generatie Golf groot heeft gemaakt. Daarbij springt een hatchback een stuk efficiënter met stroom om dan een SUV, wat bij een kleinere accu toch een acceptabele actieradius tot gevolg heeft.

ID.2 compact én ruim

De definitieve maten zijn nog niet vrijgegeven, maar de Volkswagen ID2all, de conceptcar waarop de ID.2 gebaseerd is, zou qua maatvoering behoorlijk dicht in de buurt moeten komen. Deze is 4,05 meter lang, 1,81 meter breed en 1,53 meter hoog, waarmee de ID.2 globaal even groot zou zijn als de Volkswagen Polo. Dankzij een flinke wielbasis en compacte aandrijflijn is er in het interieur echter bijna net zoveel ruimte beschikbaar als de huidige Golf, zodat je als inzittenden weinig tekortkomt.

Knoppen komen terug in ID.2

Met de ID.2 lijkt Volkswagen een klein beetje afstand te nemen van het multimediascherm. Het is er uiteraard nog wel en meet 12,9 inch, maar de aanraakgevoelige ‘sliders’ op het scherm hebben bij de ID2all conceptcar plaatsgemaakt voor fysieke knoppen om klimaatregeling, geluidsvolume en stoelverwarming te bedienen.

Voorwielaandrijving standaard

In tegenstelling tot de andere ID-modellen van Volkswagen, is de ID.2 in de basis een voorwielaangedreven auto. De auto staat op een aangepast MEB-platform dat MEB Entry heet en dat bestemd is voor de kleinere elektrische modellen van Volkswagen. Klein betekent daarbij zeker niet karig: in de topversie is een 226 pk sterke elektromotor verantwoordelijk voor de aandrijving van de ID.2. Die slingert de instap-EV binnen 7 seconden naar 100 km/u en trekt eventueel door naar 160 km/u topsnelheid. Ter vergelijking: de huidige VW Polo GTI is goed voor 207 pk.

De ID.2 laadt lekker rap vol

De accucapaciteit van de Volkswagen ID.2 is nog niet vrijgegeven. Wel wordt een actieradius van 450 WLTP-kilometers beloofd en zou je de batterij binnen 20 minuten aan de snellader van 10 naar 80 procent moeten kunnen laden.

Elektrische Volkswagen occasions zoeken?

Het aanbod van elektrische Volkswagen occasions op Gaspedaal.nl groeit gestaag. Benieuwd wat er te koop staat? Bekijk hier onze elektrische Volkswagen occasions.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

auteur avatarJaap van der Sar

Jaap van der Sar houdt van alles dat zich met behulp van wielen voortbeweegt. Auto’s, motorfietsen, campers en zelfs fietsen hebben zijn hart gestolen. Jaap: “Als je ermee de weg op kunt, kruip ik achter het stuur”. Als schrijver, filmer en presentator zit ‘mobiliteit’ dan ook in z’n DNA verweven.

Dit artikel is gepubliceerd op 24 augustus 2023

Ook interessant voor jou

Na 44 jaar is de Volkswagen Golf van zijn troon gestoten op de Duitse automarkt.
Nieuws

Na 44 jaar dreigt Golf eerste plek kwijt te raken aan oudere

3 september 2025
De Volkswagen Golf regeert al sinds 1981 onafgebroken de Duitse verkoopstatistieken. Maar na 44 jaar lijkt er een einde te komen aan deze dominantie. Een v
Welke automerken veroorzaken de meeste schadeclaims?
Nieuws

Deze automerken veroorzaken de meeste schade volgens nieuw o

27 augustus 2025
Een grote analyse van 100.000 schadeclaims door verzekeraar Univé brengt verrassende verschillen aan het licht tussen automerken en carrosserietypen. Het o
Door verliezen bij partner Nissan is ook Renault in de problemen gekomen.
Nieuws

Renault noteert miljardenverlies door dramatische koersval N

27 augustus 2025
De elektrische Renault 4 en 5 verkopen prima en Dacia's nieuwe Bigster doet het goed, maar toch heeft Renault in de eerste helft van 2025 een gigantisch ve
Zat van de 100 kilometer per uur-limiet? In deze Europese landen kun je nog echt leklker doorrijden.
Nieuws

Deze landen hebben de hoogste snelheidslimieten voor snelweg

27 augustus 2025
Veel Nederlandse bestuurders vinden de 100 km/h snelheidslimiet overdag frustrerend traag voor een moderne auto. In andere Europese landen mag je meestal s
Deze 15 modellen zullen het einde van 2025 niet gaan halen.
Nieuws

Autojaar 2025 markeert definitief einde voor 15 bekende auto

27 augustus 2025
2025 wordt het jaar waarin veel bekende en geliefde automodellen verdwijnen. Uit een grondige analyse van de modellen die dit jaar geschrapt worden, blijkt
Welke auto houdt het best zijn waarde in Nederland?
Nieuws

Dit is de meest waardevaste auto van Nederland

26 augustus 2025
De kleine terreinwagen Suzuki Jimny blijkt een onverwachte winnaar in het waardebehoud: na 5 jaar en 75.000 kilometer levert deze auto nog 75 procent van z