Minder dan €25.000 zou de nieuwe ID.2 van Volkswagen moeten gaan kosten. Daarmee is het meteen de goedkoopste EV die Volkswagen op de markt introduceert. Om nu te zeggen dat het een koopje is, gaat wat ver. Wel laat de ID.2 zien dat er zeker mogelijkheden zijn om de prijs van een EV wat naar beneden te krijgen.
Daarvoor moet je nog wel even geduld hebben overigens: dit zevende familielid van de ID-familie verschijnt pas in 2025 op de markt. Voor het design van de ID.2 grijpt Volkswagen terug naar een oude bekende. Geen SUV of crossover carrosserie dus, maar een ‘normale’ vijfdeurs hatchback als basisvorm. Precies de variant die Volkswagen eind jaren zeventig met de eerste generatie Golf groot heeft gemaakt. Daarbij springt een hatchback een stuk efficiënter met stroom om dan een SUV, wat bij een kleinere accu toch een acceptabele actieradius tot gevolg heeft.
De definitieve maten zijn nog niet vrijgegeven, maar de Volkswagen ID2all, de conceptcar waarop de ID.2 gebaseerd is, zou qua maatvoering behoorlijk dicht in de buurt moeten komen. Deze is 4,05 meter lang, 1,81 meter breed en 1,53 meter hoog, waarmee de ID.2 globaal even groot zou zijn als de Volkswagen Polo. Dankzij een flinke wielbasis en compacte aandrijflijn is er in het interieur echter bijna net zoveel ruimte beschikbaar als de huidige Golf, zodat je als inzittenden weinig tekortkomt.
Met de ID.2 lijkt Volkswagen een klein beetje afstand te nemen van het multimediascherm. Het is er uiteraard nog wel en meet 12,9 inch, maar de aanraakgevoelige ‘sliders’ op het scherm hebben bij de ID2all conceptcar plaatsgemaakt voor fysieke knoppen om klimaatregeling, geluidsvolume en stoelverwarming te bedienen.
In tegenstelling tot de andere ID-modellen van Volkswagen, is de ID.2 in de basis een voorwielaangedreven auto. De auto staat op een aangepast MEB-platform dat MEB Entry heet en dat bestemd is voor de kleinere elektrische modellen van Volkswagen. Klein betekent daarbij zeker niet karig: in de topversie is een 226 pk sterke elektromotor verantwoordelijk voor de aandrijving van de ID.2. Die slingert de instap-EV binnen 7 seconden naar 100 km/u en trekt eventueel door naar 160 km/u topsnelheid. Ter vergelijking: de huidige VW Polo GTI is goed voor 207 pk.
De accucapaciteit van de Volkswagen ID.2 is nog niet vrijgegeven. Wel wordt een actieradius van 450 WLTP-kilometers beloofd en zou je de batterij binnen 20 minuten aan de snellader van 10 naar 80 procent moeten kunnen laden.
Het aanbod van elektrische Volkswagen occasions op Gaspedaal.nl groeit gestaag. Benieuwd wat er te koop staat? Bekijk hier onze elektrische Volkswagen occasions.
Jaap van der Sar houdt van alles dat zich met behulp van wielen voortbeweegt. Auto’s, motorfietsen, campers en zelfs fietsen hebben zijn hart gestolen. Jaap: “Als je ermee de weg op kunt, kruip ik achter het stuur”. Als schrijver, filmer en presentator zit ‘mobiliteit’ dan ook in z’n DNA verweven.
Dit artikel is gepubliceerd op 24 augustus 2023