Iedereen die ooit een tweedehands auto heeft gekocht, heeft gekeken naar de kilometerstand ervan. Voor velen is een auto met een relatief lage kilometerstand waardevoller dan een model dat al de nodige ‘ervaring’ heeft. Maar is dat wel zo? En hoeveel kilometer rijdt de gemiddelde auto per jaar eigenlijk? Een blik op de mythes en waarheden die komen kijken bij het begrip ‘kilometerstand’.
Als je wilt weten hoeveel kilometer de gemiddelde auto per jaar aflegt, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het rekenwerk al voor je gedaan. In 2021 werd er per auto gemiddeld 11.000 kilometer gereden, wat neerkomt op een totale afstand van 134 miljard kilometer. Nu zijn er veel voertuigen op de weg, van personenauto’s tot vrachtwagens, en het is interessant om te zien welke voertuigen de meeste impact hebben op dit kilometrage.
We kunnen spreken over vier voertuigtypes:
Kopers van tweedehands auto’s kijken vrijwel altijd naar de kilometerstand van een auto. Dit gebeurt omdat die kilometerstand aangeeft hoe intensief de auto gebruikt is. En omdat met die kilometers eveneens slijtage komt, kan je ruwweg inschatten welke reparaties eraan zitten te komen. Denk bijvoorbeeld aan de distributieriem, of een turbo die het na verloop van tijd begeeft. In de regel geldt: hoe lager de kilometerstand, hoe meer de auto waard is.
Dit is een lastige vraag om te beantwoorden, want het hangt enorm af van zaken als onderhoud en bouwkwaliteit. Een algemene stelregel is dat een benzinewagen ongeveer 250.000 kilometer kan lopen en een dieselauto 350.000. Dat is echter een ruwe schatting; sommige auto’s lopen veel meer, anderen veel minder. De ene fabrikant levert bovendien betrouwbare auto’s af, de andere juist niet. Door de onderhoudshistorie van een auto te bekijken, kan je in ieder geval zien hoe goed er voor de auto gezorgd is.
Het mag duidelijk zijn dat de kilometerstand van een auto niet alles zegt over de staat ervan. Enkele factoren die – naast goed onderhoud – bijdragen aan slijtage zijn:
Een hoge kilometerstand is dus van invloed op de waarde van de auto. Heb je twee auto’s uit hetzelfde bouwjaar, dan kan je er van op aan dat de auto met de laagste stand het meeste kost. Echter, de auto met de laagste kilometerstand is niet automatisch de beste keuze. Kom je een auto tegen die vrij jong is, maar toch een relatief hoge kilometerstand heeft, dan is het aannemelijk dat die auto veel tijd heeft doorgebracht op de snelweg. En dat heeft weer een veel minder grote impact op de slijtage van een auto.
Staar je dus niet blind op de kilometerstand, maar kijk naar de onderhoudshistorie. Is de auto regelmatig en volgens fabrieksopgave onderhouden en wat is eraan gedaan? Als je ziet dat de remmen en/of banden met bovengemiddelde regelmaat zijn vervangen, is dat meestal een teken dat de bestuurder er een sportieve rijstijl op nahield – met alle gevolgen van dien voor de auto. Voor de duidelijkheid: banden gaan gemiddeld 30.000 tot 100.000 kilometer mee, terwijl remschijven het gemiddeld 100.000 kilometer volhouden en remblokken ongeveer 60.000 kilometer dienstdoen.
Het mag niet en de boete is bijzonder hoog, maar het terugdraaien van de kilometerstand gebeurt nog wel eens. Zeker bij auto’s uit het buitenland moet je de verkoper nooit op zijn of haar blauwe ogen geloven. Een check bij het RDW of een rapportage opvragen van de importeur kan hierbij helpen. Kijk ook naar slijtage van zaken als de stoelbekleding en pedalen. Komt die overeen met de kilometerstand? Als deze onderdelen er meer uitgeleefd of juist veel nieuwer uitzien dan de kilometerstand doet vermoeden, is dit een slecht teken.
Wie de waarde van een auto aan de hoge kant wil houden, zou ervoor kunnen kiezen om zo min mogelijk kilometers te rijden. Dan blijft de stand lekker laag en kan je de auto na verloop van tijd voor meer geld verkopen. Met name eigenaars van exclusieve auto’s houden deze auto’s zo veel mogelijk in de garage. Er zijn geen grote tips om die stand laag te houden, behalve dan ‘probeer minder te rijden’. Dus niet voor elk wissewasje in de auto stappen, want kleine ritjes tellen net zo goed op als lange en zijn zelfs slechter voor de auto.
Blijf vooral kijken naar de kilometerstand van je toekomstige auto. De indicatie die zo’n stand afgeeft is een goede eerste stap richting een duidelijk beeld van de staat van de auto. Het is echter niet het hele verhaal. Hoe de auto aan zijn kilometers is gekomen, hoe hij is onderhouden en behandeld, het telt allemaal mee. Schrijf een auto niet af omdat hij toevallig meer dan twee ton heeft gereden. Het kan zomaar zijn dat de auto nog maar net is ingereden.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2024