Hoeveel kilometer rijdt een auto per jaar?

Ivo Pakvis5 minuten leestijd22 januari 2024

Iedereen die ooit een tweedehands auto heeft gekocht, heeft gekeken naar de kilometerstand ervan. Voor velen is een auto met een relatief lage kilometerstand waardevoller dan een model dat al de nodige ‘ervaring’ heeft. Maar is dat wel zo? En hoeveel kilometer rijdt de gemiddelde auto per jaar eigenlijk? Een blik op de mythes en waarheden die komen kijken bij het begrip ‘kilometerstand’.

Gemiddelde aantal kilometers per jaar

Als je wilt weten hoeveel kilometer de gemiddelde auto per jaar aflegt, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het rekenwerk al voor je gedaan. In 2021 werd er per auto gemiddeld 11.000 kilometer gereden, wat neerkomt op een totale afstand van 134 miljard kilometer. Nu zijn er veel voertuigen op de weg, van personenauto’s tot vrachtwagens, en het is interessant om te zien welke voertuigen de meeste impact hebben op dit kilometrage.

Aantal kilometers per voertuig

We kunnen spreken over vier voertuigtypes:

  • personenauto’s
  • bestelwagens
  • vrachtwagens
  • bussen Van deze vier types hebben de personenwagens verreweg de meeste kilometers achter de naam, met 104,5 miljard kilometers in 2021. Logisch, want van deze vier voertuigtypes zien we de personenauto’s verreweg het meest. Daarna komen de bestelwagens, met 18.8 miljard kilometers. De vrachtwagens bezetten de derde plaats met 9,8 miljard kilometers en de bussen zijn verantwoordelijk voor een half miljard kilometers.

Het belang van de kilometerstand

Kopers van tweedehands auto’s kijken vrijwel altijd naar de kilometerstand van een auto. Dit gebeurt omdat die kilometerstand aangeeft hoe intensief de auto gebruikt is. En omdat met die kilometers eveneens slijtage komt, kan je ruwweg inschatten welke reparaties eraan zitten te komen. Denk bijvoorbeeld aan de distributieriem, of een turbo die het na verloop van tijd begeeft. In de regel geldt: hoe lager de kilometerstand, hoe meer de auto waard is.

Hoeveel kilometer gaat een auto gemiddeld mee?

Dit is een lastige vraag om te beantwoorden, want het hangt enorm af van zaken als onderhoud en bouwkwaliteit. Een algemene stelregel is dat een benzinewagen ongeveer 250.000 kilometer kan lopen en een dieselauto 350.000. Dat is echter een ruwe schatting; sommige auto’s lopen veel meer, anderen veel minder. De ene fabrikant levert bovendien betrouwbare auto’s af, de andere juist niet. Door de onderhoudshistorie van een auto te bekijken, kan je in ieder geval zien hoe goed er voor de auto gezorgd is.

Kilometerstand is niet alles

Het mag duidelijk zijn dat de kilometerstand van een auto niet alles zegt over de staat ervan. Enkele factoren die – naast goed onderhoud – bijdragen aan slijtage zijn:

  • De manier waarop de auto tot zijn kilometers komt. Rij je elke dag vrijwel alleen maar over de snelweg, dan zorgt dat voor veel minder slijtage dan wanneer je elke dag door de stad rijdt. Drempels, hobbels, optrekken en afremmen, het draagt allemaal bij aan een snellere slijtage. Heeft de auto bovendien veel ritten gereden waarbij de motor niet goed warm is gereden, dan kan dit ook zijn (slijtage)sporen in de motor en aanverwante onderdelen – zoals de uitlaat – achterlaten.
  • De rijstijl van de vorige eigenaar(s). Wie elke bocht neemt alsof het een rallyproef is, vraagt veel van een auto. Hoe soepeler en rustiger de rijstijl, hoe langer de componenten goed blijven.

Impact kilometerstand op waarde auto

Een hoge kilometerstand is dus van invloed op de waarde van de auto. Heb je twee auto’s uit hetzelfde bouwjaar, dan kan je er van op aan dat de auto met de laagste stand het meeste kost. Echter, de auto met de laagste kilometerstand is niet automatisch de beste keuze. Kom je een auto tegen die vrij jong is, maar toch een relatief hoge kilometerstand heeft, dan is het aannemelijk dat die auto veel tijd heeft doorgebracht op de snelweg. En dat heeft weer een veel minder grote impact op de slijtage van een auto.

Onderhoud maakt kilometerstand minder belangrijk

Staar je dus niet blind op de kilometerstand, maar kijk naar de onderhoudshistorie. Is de auto regelmatig en volgens fabrieksopgave onderhouden en wat is eraan gedaan? Als je ziet dat de remmen en/of banden met bovengemiddelde regelmaat zijn vervangen, is dat meestal een teken dat de bestuurder er een sportieve rijstijl op nahield – met alle gevolgen van dien voor de auto. Voor de duidelijkheid: banden gaan gemiddeld 30.000 tot 100.000 kilometer mee, terwijl remschijven het gemiddeld 100.000 kilometer volhouden en remblokken ongeveer 60.000 kilometer dienstdoen.

Kilometerstand controleren

Het mag niet en de boete is bijzonder hoog, maar het terugdraaien van de kilometerstand gebeurt nog wel eens. Zeker bij auto’s uit het buitenland moet je de verkoper nooit op zijn of haar blauwe ogen geloven. Een check bij het RDW of een rapportage opvragen van de importeur kan hierbij helpen. Kijk ook naar slijtage van zaken als de stoelbekleding en pedalen. Komt die overeen met de kilometerstand? Als deze onderdelen er meer uitgeleefd of juist veel nieuwer uitzien dan de kilometerstand doet vermoeden, is dit een slecht teken.

Hoe houd je de kilometerstand binnen de perken?

Wie de waarde van een auto aan de hoge kant wil houden, zou ervoor kunnen kiezen om zo min mogelijk kilometers te rijden. Dan blijft de stand lekker laag en kan je de auto na verloop van tijd voor meer geld verkopen. Met name eigenaars van exclusieve auto’s houden deze auto’s zo veel mogelijk in de garage. Er zijn geen grote tips om die stand laag te houden, behalve dan ‘probeer minder te rijden’. Dus niet voor elk wissewasje in de auto stappen, want kleine ritjes tellen net zo goed op als lange en zijn zelfs slechter voor de auto.

Conclusie: kilometerstand is belangrijk, maar niet het hele verhaal

Blijf vooral kijken naar de kilometerstand van je toekomstige auto. De indicatie die zo’n stand afgeeft is een goede eerste stap richting een duidelijk beeld van de staat van de auto. Het is echter niet het hele verhaal. Hoe de auto aan zijn kilometers is gekomen, hoe hij is onderhouden en behandeld, het telt allemaal mee. Schrijf een auto niet af omdat hij toevallig meer dan twee ton heeft gereden. Het kan zomaar zijn dat de auto nog maar net is ingereden.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2024

Ook interessant voor jou

Moeten alle lesauto's voortaan met een automaat worden uitgerust?
Nieuws

Waarom rijlessen in alleen automaten een riskante keuze is v

16 september 2025
Bovag Rijscholen noemt handgeschakelde versnellingsbakken 'zwaar achterhaald' en pleit voor rijlessen exclusief in automaten. Een grondige analyse van de b
Tweedehands elektrische auto's kunnen nog prima mee, zo lang de accu gezond is.
Nieuws

Hoge kilometerstand tweedehands EV geen probleem bij gezonde

16 september 2025
Een tweedehands elektrische auto met flink wat kilometers op de teller kan nog prima mee, mits je één cruciaal onderdeel goed controleert: de accu. Uit tec
Modelvergelijkingen

Tesla Model 3 vs Polestar 2: de ultieme vergelijking

16 september 2025
Op zoek naar een volledig elektrische middenklasser met een actieradius van meer dan 500 kilometer? Dan denk je al snel aan de Tesla Model 3. Een grote uit
Modelvergelijkingen

Kia Picanto vs Hyundai i10: de ultieme vergelijking

15 september 2025
De automerken Kia en Hyundai komen allebei uit Zuid-Korea en behoren tot de Hyundai-Groep. Het zal je niet verbazen dat de meest compacte modellen van de t
Auto verkopen

Dagwaarde auto

15 juni 2023
Zeker als je je auto wilt inruilen of verkopen, is het goed om de dagwaarde van je auto te weten. De dagwaarde van je auto is vrij eenvoudig te bepalen en
Auto verkopen

Wat is mijn auto waard?

15 juni 2023
Een vraag die bij ons allen opkomt wanneer we onze auto willen verkopen of inruilen. Tenslotte wil ieder er een goede prijs voor terug. Maar wie en wat bep