Er zijn allerlei manieren om je elektrische auto op te laden, om over de verschillende laadpalen en stekkers nog niet te spreken. Hier lees je alles wat je moet weten over het opladen van je elektrische auto.
Dankzij de toenemende populariteit van elektrisch rijden, zijn er allerlei mogelijkheden om je elektrische auto op te laden. Je elektrische auto opladen kan thuis of langs de openbare weg.
Als je een eigen oprit, parkeerplaats of garage hebt, kun je je elektrische auto thuis opladen. Er zijn meerdere manieren. Het eenvoudigste is om de elektrische auto aan het stopcontact te leggen. Thuis heb je met je eigen stroomtarief te maken. Het stopcontact is een voordelige, maar tegelijkertijd ook langzame (en mogelijk brandgevaarlijke) manier van opladen. Een alternatief is om een eigen laadpaal of wandlader (wallbox) te nemen. Hiermee kun je je elektrische auto sneller opladen. Het vergt wel een investering van minimaal €1.000 en eventuele aanpassingen aan je huis om een 3-fasenaansluiting te faciliteren.
Als thuis je elektrische auto opladen niet kan, kun je dit ook bij een publieke laadpaal doen. Dit kan bijvoorbeeld op een laadplein in een woonwijk of bij een openbare laadpaal van een aanbieder. Bij een openbare laadpaal moet je normaal gesproken wel in het bezit zijn van een abonnement om te kunnen betalen, bijvoorbeeld in de vorm van een laadpas of app. Buiten de deur opladen is vaak duurder dan thuis, zeker als je gebruikmaakt van een snellader. Met laatstgenoemde kun je binnen een kwartier tot een uur je elektrische auto tot 80 procent vol laden.
Zoals je kunt zien, zijn er meerdere manieren om je elektrische auto op te laden. Het verschil zit hem voornamelijk in het laadvermogen: dit varieert vaak van minimaal 3,7 kW tot 11 of zelfs 22 kW -- ook wel bekend als 3-fasenaansluitingen. Bij een snellader kan dit vermogen nog veel verder oplopen. Er zijn in feite drie categorieën laadpalen die we hieronder vergelijken.
Als je de mogelijkheid hebt om thuis je auto op te laden, is het aan te raden dit via een laadpaal of wallbox te doen. Dit vergt doorgaans de nodige investering, maar het is bijzonder praktisch. Je bent in dit geval verzekerd dat je altijd van huis kunt gaan met een volle accu. De prijs van een eigen laadpaal is vooral afhankelijk van het laadvermogen (de snelheid). Houd hierbij rekening met de laadcapaciteit van je auto. Je kunt wel een 22 kW laadpaal installeren, maar als je auto maximaal 11 kW oplaadt, wordt er met die snelheid stroom geleverd.
Publieke laadpalen zijn er in allerlei smaken. Je komt ze tegen met een laadvermogen van 3,7 kW -- die zijn relatief langzaam. Afhankelijk van de accugrootte kan het meer dan tien uur duren om je elektrische auto op te laden. Hoe hoger het aantal kW's, des te sneller je je auto kunt opladen. Bij een 3-fase laadpaal met een vermogen van 11 of 22 kW duurt het bijvoorbeeld maar twee tot vijf uur. Afhankelijk van het vermogen van de laadpaal kan het tarief variëren.
De snelste, maar ook duurste manier om je elektrische auto op te laden is met een snellaadpaal. De nadruk ligt hierbij zoals de naam doet vermoeden op zo veel mogelijk stroom bijladen in zo min mogelijk tijd. Het vermogen van een snellader varieert doorgaans van 50 tot 350 kW. Het duurt dan een kwartier tot een uur om je auto op te laden tot 80 procent. Meer dan dat wordt afgeraden, omdat de snelheid daarboven afneemt en de accu door het vermogen zwaarder wordt belast. Je komt snellaadstations vaak tegen langs drukke wegen, (na)bij tankstations.
Er zijn door de jaren verschillende soorten stekkers verschenen, maar er zijn er drie die eruit springen. Het gaat om de volgende stekkers:
Type 1 (AC, wisselstroom): Dit is een eenfasige stekker die voornamelijk voorkomt bij elektrische auto's in Azië en de Verenigde Staten. De Type 1-stekker heeft vijf pinnen en biedt een maximaal laadvermogen van 7,4 kW.
Type 2 (AC, wisselstroom): De Type 2-stekker is de standaard in de Europese Unie. Deze stekker heeft een laadvermogen van 22 kW voor thuisladen en 43 kW voor openbaar laden. De Type 2-stekker heeft zeven pinnen voor een betere geleiding van de elektriciteit.
Combined Charging System (CCS): De CCS-stekker is een verbeterde versie van de Type 1 en Type 2-aansluitingen. Er zijn twee extra stroomcontacten voor DC-snelladen (gelijkstroom). De CCS-stekker heeft tevens een dikkere kabel om een maximaal laadvermogen van 350 kW mogelijk te maken. In Europa zien we de CCS2, gebaseerd op de Type 2-stekker.
De kosten van het opladen van je elektrische auto zijn van meerdere factoren afhankelijk. Thuis opladen is vaak het voordeligst. Het voordeel hierbij is dat je de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier betaalt. Afhankelijk van het contract dat je hebt afgesloten kan dit een stuk goedkoper zijn dan openbaar laden. Heb je zonnepanelen, dan hoef je dankzij de zelf opgewekte stroom nog minder te betalen voor het opladen van je elektrische auto. Stel dat je €0,40 per kWh betaalt, dan kost een oplaadbeurt zo'n €15 tot €30.
Laad je je elektrische auto op bij een publieke laadpaal, dan betaal je het tarief dat door de aanbieder is bepaald. Het tarief kun je vinden in bijvoorbeeld de app van de aanbieder. Normaal gesproken liggen de tarieven tussen €0,30 en €0,60 per kWh. Ook kun je te maken krijgen met een starttarief en eventuele abonnementskosten. Snelladen is een stuk duurder. De tarieven liggen bij snellaadstations vaak tussen €0,60 en €1 per kWh.
Er zijn talloze apps die je kunt gebruiken als je een elektrische auto hebt. Je kunt natuurlijk uit de voeten met Apple Maps of Google Maps, maar andere apps kunnen een meer complete ervaring bieden. Dit zijn enkele populaire apps die kunnen assisteren in het vinden van een laadpaal, opladen of het uitstippelen van een route:
Nu je alles weet over het opladen van een elektrische auto, staat niets je meer in de weg om jouw perfecte volgende auto te vinden. Ontdek hier ons aanbod van elektrische auto's.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 juni 2023