Je kunt geen tweedehands auto kopen zonder de kilometerstand te bekijken. Maar hoeveel zegt de tellerstand van een occasion nu eigenlijk over de kwaliteit? Is een lage tellerstand beter, of kun je toch beter voor een relatief hoge tellerstand gaan? Lees hier meer over de tellerstand van tweedehands auto’s.
Ben je op zoek naar een tweedehands auto, dan is kilometerstand een van de eerste dingen waar je naar kijkt. De kans is groot dat je binnen je budget een auto met een zo laag mogelijke tellerstand probeert te vinden. Hoe minder kilometers, des te kleiner de kans op vroegtijdig onderhoud en reparaties, toch? Niet helemaal. Hoewel de kilometerstand van een auto een indicatie kan geven van de staat waarin deze verkeert, zijn er meer factoren in het spel zoals: het type brandstof, de motor, het bouwjaar en natuurlijk het merk en model. De tellerstand alleen zegt lang niet alles.
Een lage tellerstand is niet voldoende om te bepalen of een bepaalde tweedehands auto in goede staat verkeert. Het biedt geen zekerheid. Een auto uit 2013 met bijvoorbeeld 45.000 kilometer op de teller is niet per se aantrekkelijker dan een auto uit datzelfde jaar met een kilometerstand van 165.000. Eerstgenoemde heeft gemiddeld slechts 4.500 kilometer per jaar afgelegd, terwijl het alternatief over de 15.000 kilometer per jaar zit. Die laatste heeft minder stilgestaan en (waarschijnlijk) meer snelwegkilometers gemaakt. Dat is stukken beter voor de techniek. Er wordt, zo is de bedoeling, met de auto gereden.
Het klopt dat een tweedehands auto met een (relatief) hoge kilometerstand meer slijtage heeft. Laat je er niet van weerhouden om zo’n auto te kopen. Een hoog jaarlijks gemiddeld aantal kilometers geeft aan dat de occasion waarschijnlijk veelvuldig onder optimale omstandigheden heeft gelopen, bijvoorbeeld op de snelweg. Dit is beter voor de motor en de versnellingsbak. Daarbij zijn andere onderdelen mogelijk al eens (of meerdere malen) vervangen bij onderhoud of reparaties. Is het een voormalige leaseauto dan weet je dat het onderhoud tijdig is uitgevoerd, maar een particulier kan evengoed zijn auto netjes hebben verzorgd.
Belangrijk is dus om af te wegen in hoeverre de kilometerstand en het bouwjaar van een bepaalde tweedehands auto in balans zijn met elkaar. Voordat je besluit een occasion te kopen, is het aan te raden om de onderhoudsgeschiedenis van de auto te controleren. Zeker als de tellerstand boven de 150.000 à 200.000 kilometer ligt. Zijn zaken als de distributieriem, koppeling, versnellingsbak, schokdempers, de dynamo en dergelijke al eens vervangen, of moet dit nog gebeuren? En welke motor ligt erin? Een fragiele viercilinder benzinemotor gaat waarschijnlijk minder lang mee dan een robuuste diesel.
Het is handig om van tevoren te bepalen of de occasion in kwestie geschikt is. De volgende tips helpen je op weg:
Het helpt om stil te staan bij de balans tussen tellerstand en bouwjaar, en om te proberen in te schatten of de auto een goed leven heeft gehad. Een auto die elk jaar netjes alle beurten en onderhoud heeft gehad kan met een hoge tellerstand alsnog betrouwbaar uitvallen, waar een afgetrapt exemplaar met lage stand je misschien eerder in de steek zal laten. Of je nou een nineties-bolide , of net ingereden auto zoekt, bij Gaspedaal.nl kan je auto’s vinden van alle leeftijden en tellerstanden.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 7 december 2023