De Cupra Ateca combineert SUV-ruimte met 300 pk voor een opwindende rijervaring.
De Cupra Ateca is het allereerste model van het nog jonge merk Cupra, het submerk van Seat. Vanzelfsprekend zijn er veel gelijkenissen tussen de originele versie van Seat en de sportieve interpretatie van Cupra, vooral op het gebied van design. De Cupra Ateca onderscheidt zich met enkele stoere stijlelementen, maar het is onderhuids waar het meeste verschil zit. De Ateca van Cupra is voorzien van krachtige motoren, vierwielaandrijving en verbeteringen aan het onderstel om een spannende rijbeleving te verzorgen. Dat is gelukt: in zijn prijsklasse is het een van de beste opties.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
In 2018 is het aan de Cupra Ateca de eer om de oprichting van Cupra als afzonderlijk automerk in te luiden. De Ateca, een middelgrote SUV die zijn debuut maakt in de catalogus van moederbedrijf Seat, krijgt de typische Cupra-behandeling. Dit betekent een stoere look, een knap interieur en een scherp rijgedrag. In het vooronder ligt een 300 pk sterke 2.0 TSI-benzinemotor die heerlijke prestaties levert en het vermogen verdeelt over vier wielen. Bij de facelift van 2023 ontvangt de Cupra Ateca een aantal visuele aanpassingen en worden twee motoren aan de line-up toegevoegd met 150 of 190 pk.
Kenmerken van deze Cupra Ateca
'Knap en modern interieur'
Laat er geen twijfel over bestaan dat de originele Cupra Ateca de spannendste versie is. Met zijn 300 pk sterke 2.0 TSI-benzinemotor, vierwielaandrijving en vier dikke stortkokers is dit een SUV waarvan het hart sneller gaat kloppen. Ondanks die prestatiecijfers is het niet per se een onverantwoorde keuze: de Cupra Ateca is bijzonder praktisch, ruim en (voor een auto van dit kaliber) relatief betaalbaar. Hoeft het allemaal niet zo extreem, dan kun je het 150 pk sterke instapmodel bekijken. Deze heeft standaard een zeventrapsautomaat. De 190 pk sterke variant is ook een optie, deze heeft ook nog vierwielaandrijving.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025