Een importauto kopen kan een interessant alternatief zijn voor het aanschaffen van een (tweedehands) auto in Nederland. Het is vaak voordeliger en bovendien heb je de keuze uit een breed aanbod. Maar hoe werkt dat nu eigenlijk, een auto importeren? En wat zijn de voor- en nadelen die ermee gepaard gaan? Op deze en andere vragen vind je hieronder de antwoorden.
Een auto importeren kan een slimme keuze zijn om meer keuze te hebben uit diverse beschikbare (gebruikte) auto’s. Een aantrekkelijk model dat bijvoorbeeld alleen in het buitenland te koop is, kan middels import naar Nederland gehaald worden. Bij auto-import profiteer je van een breder aanbod. Daarnaast is de vraag naar tweedehands auto’s in Nederland groot, maar het aanbod is relatief klein. Dit zorgt automatisch voor meer interesse in import. Ook niet onbelangrijk is dat bepaalde modellen in het buitenland een stuk goedkoper en rijker uitgerust kunnen zijn. Afhankelijk van de prijsklasse kun je honderden, duizenden of zelfs tienduizenden euro’s besparen.
Er komt veel kijken bij het importeren van een auto. De makkelijkste weg is een gerenommeerd importbedrijf in de arm nemen, zodat je zelf alleen de auto hoeft uit te zoeken. Autobedrijven bieden allerlei diensten aan voor de import van een auto. Je kunt voor een complete afhandeling van het importproces kiezen, of bijvoorbeeld alleen hulp krijgen voor het papierwerk. De mogelijkheden verschillen per aanbieder. Hoe meer werk het autobedrijf verricht, hoe hoger de kosten.
Ongeacht of jijzelf of een autobedrijf de import afhandelt, ziet het stappenplan van een auto importeren naar Nederland er als volgt uit:
Het importeren van een auto brengt extra kosten met zich mee ten opzichte van het kopen van een auto in Nederland. Hierbij moet je naast de aanschafprijs van de auto onder meer denken aan de volgende zaken:
Afhankelijk van waar je de auto vandaan haalt en of je hulp van een importservice inschakelt, kunnen de kosten van auto-import variëren. Overigens zit er ook een verschil in de kosten voor een geïmporteerde auto uit de EU/EVA of daarbuiten. Een auto invoeren bij de RDW vanuit een EU/EVA land kost €129,80, terwijl dit voor overige landen meer dan €1000 kost. Let op: dit is (uiteraard) exclusief bijkomende kosten, zoals transportkosten en belastingen.
De bpm wordt bepaald volgens de CO2-uitstoot in gram per kilometer. Er zijn verschillende manieren om dit te berekenen:
Als je een indicatie wilt van het bpm-bedrag dat je moet betalen, kun je hiervoor een online calculator gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld de bpm-calculator van AutoWeek.
Het kopen van een importauto heeft – net zoals iedere andere aankoop – enkele voordelen en nadelen. Hieronder de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje.
Voordelen
Nadelen
Gaspedaal biedt de mogelijkheid om te zoeken in een uitgebreid aanbod aan gebruikte auto’s uit het buitenland. De voertuigen die hier aangeboden worden, hebben een Nederlandse prijs. Daarbij zijn kosten voor bpm, btw, de RDW-keuring en een Nederlands kenteken inbegrepen. Afhankelijk van de partner die de import verzorgt, verschillen de voorwaarden en mogelijkheden. Meer informatie hierover vind je op de website van de aanbieder. Ontdek hier onze importauto’s.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 juni 2023