Een auto importeren? Dit moet je weten

Een importauto kan interessant zijn voor wie wil kiezen uit een extra breed aanbod en vaak ook voordeligere gebruikte auto’s.  Maar waarmee moet zoal rekening worden gehouden bij een koopproces van een importauto?

Een auto importeren kan een slimme keuze zijn om meer keuze te hebben uit diverse beschikbare (gebruikte) auto’s. Een aantrekkelijk exemplaar dat in het buitenland te koop aangeboden wordt, kan middels import fysiek naar Nederland gehaald worden. Daarbij dient wel rekening gehouden te worden met diverse zaken, onder meer qua aanpak en vooral op het gebied van kosten - waaronder bpm, btw, de RDW-keuring en tenaamstelling. Diverse bij Gaspedaal aangesloten bedrijven kunnen hierbij eventueel services in verlenen.

Waarom een importauto uit bijvoorbeeld Duitsland kopen?

Zo is een tweedehands auto uit Duitsland importeren erg populair. Ook België is een populair land om een auto uit te importeren, evenals diverse EU- en EVA-landen. Door ook naar auto’s uit deze of andere landen te kijken, valt er te kiezen uit een veel bredere aanbod. In Nederland worden immers relatief weinig nieuwe auto’s verkocht en jong gebruikte auto’s regelmatig geëxporteerd. Bovendien schrijven auto’s in bijvoorbeeld Duitsland anders af en zijn de prijzen vaak lager dan in Nederland, onder meer door gunstigere belastingregels. Door de vaak lagere nieuwprijzen zijn auto’s uit het buitenland ook vaker completer uitgerust. Bij veel jong gebruikte auto’s met relatief lage kilometerstanden is zelfs nog aanspraak te maken op Europees geldende fabrieksgarantie, tot de leeftijd van twee jaar.

Welke kosten gelden bij auto-import?

Bij het importeren van een auto komen meer kosten kijken dan alleen de aanschafprijs. Het gaat onder meer om belastingen. De belangrijkste daarbij is de bpm (belasting personenauto’s en motorrijwielen), die bepaald wordt volgens de CO2-uitstoot in gram per kilometer. Er zijn verschillende manieren om deze te berekenen: in principe werkt dit volgens een afschrijvingstabel, met ‘korting’ gekoppeld aan de leeftijd van de auto. De bpm geldt overigens niet wanneer het gaat om een bestelauto die vóór 1 juli 2005 voor het eerst gebruikt wordt of wanneer deze zakelijk wordt gekocht, evenals voor ((deels) elektrische) auto’s met een lage of geen CO2-uitstoot en auto’s die ouder zijn dan 25 jaar. Sommige bedrijven kunnen ook de verschuldigde bpm vaststellen via een koerslijstberekening of taxatie.

Bepaalde, zeer jonge gebruikte auto’s weinige kilometers kunnen als nieuw worden beschouwd door de Belastingdienst. In dit geval dient niet er alleen bpm, maar ook de btw te worden afgedragen. Om te voorkomen dat de btw twee keer moet worden betaald (zowel in het land van herkomst als Nederland), is het voor bedrijven mogen om deze te verleggen naar Nederland. Een geïmporteerde auto moet bij de RDW gekeurd worden alvorens deze op naam kan worden gezet en een Nederlands kenteken mag ontvangen. Voor deze keuring moet een afspraak worden gemaakt. Als de auto is goedgekeurd, kan de bpm-aangifte voor de auto worden ingediend bij de Belastingdienst. Als deze ook akkoord is, ontvangt de eigenaar het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode.

Wat is het aanbod in importauto’s?

Gaspedaal biedt de mogelijkheid om te zoeken in een uitgebreid aanbod aan gebruikte auto’s uit het buitenland. De voertuigen die hier aangeboden worden, hebben een Nederlandse prijs, waarbij kosten voor bpm, btw, de RDW-keuring en een Nederlands kenteken inbegrepen zijn. Afhankelijk van de partner die de import verzorgt, kunnen de voorwaarden en mogelijkheden verschillen, zoals het laten transporteren van de beoogde auto of deze zelf op te halen uit het buitenland. Meer informatie over de mogelijkheden en wat er exact inbegrepen is bij de Nederlandse prijs, is te vinden op de website van de betreffende partij.