Een oldtimer is vaak een unieke auto. De dagwaarde kan hoger zijn dan zijn nieuwprijs wanneer het een uniek model is waar veel vraag naar is. Een normale autoverzekering houdt daar geen rekening mee. Het liefst wil je dus een verzekering waarbij de taxatiewaarde van de auto verzekerd wordt. Gelukkig is dit mogelijk met een oldtimer verzekering. Maar aan wat voor eisen moet de auto voldoen om hem te kunnen verzekeren als oldtimer?
Als je jouw oldtimer wilt verzekeren is het allereerst belangrijk om te checken of de autoverzekeraar jouw auto als oldtimer erkent. Dit verschilt per verzekeraar. Bij sommige verzekeraars is een 15 jaar oude auto al een jonge oldtimer (een zogeheten youngtimer). Bij andere verzekeraars moet de auto minstens 25 jaar oud zijn om te kwalificeren als een oldtimer.
Over het algemeen geldt dat een oldtimerverzekering een stuk goedkoper is dan een reguliere autoverzekering. Oldtimers zijn vaak een verzamelobject of een investering. Hierdoor wordt er een stuk zorgvuldiger omgegaan met deze auto’s en dit zorgt op zijn beurt voor een zeer lage premie. Maar let op! Het is niet mogelijk om jouw oldtimer te verzekeren voor dagelijks gebruik op het oldtimer-tarief. Je zal dus wel een dagelijkse auto in bezit moeten hebben naast de oldtimer om misbruik van de voordelige premie te voorkomen.
Als je een dagelijkse auto hebt naast de oldtimer, dan kan je lekker genieten van de voordelige tarieven van een oldtimerverzekering. Tenminste, mits je aan enkele strenge eisen voldoet. Veel verzekeraars hanteren strenge en beperkende voorwaarden. Bijvoorbeeld een minimale taxatiewaarde van de auto en een verplicht SCM (Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging) diefstalbeveiligingssysteem voor dure klassiekers (boven de €25.000,-). Ook zijn er vaak kilometerbeperkingen, stallingseisen en leeftijdseisen van de bestuurder aan verbonden. Zo eisen veel verzekeraars dat je niet meer dan 5.000 a 7.500 kilometer per jaar rijdt, de oldtimer in een garage staat en dat de bestuurder minimaal 25 jaar oud is. Ook word je verboden met de oldtimer mee te doen in races of hem uit te huren als taxi of bruidsauto. Als laatste kan het ook zijn dat bepaalde merken worden uitgesloten.
Bij oldtimerverzekeringen geldt een andere premieopbouw dan bij gewone autoverzekeringen. Zo kijken verzekeraars niet naar de leeftijd van de bestuurder, mits deze aan de eerdergenoemde minimale eis voldoet. Ook speelt de dagwaarde van de auto geen rol. Schade wordt op basis van de taxatiewaarde uitgekeerd. Om dit te kunnen berekenen moet de auto elke 3 jaar worden getaxeerd door een erkende taxateur. Meestal is de premie hoger wanneer de taxatiewaarde hoger is én lager als de leeftijd van de oldtimer toeneemt.
Oldtimers zijn populairder dan ooit en de aantallen op de weg zijn fors toegenomen over de jaren. Dit had als gevolg dat er meer schade werd gereden. Als reactie hierop zijn de premies afgelopen jaren gestegen. Maar het is nog steeds een voordelig tarief, mits je er een dagelijkse auto naast hebt. Zorg wel dat je altijd de verschillende polissen vergelijkt en let daarbij goed op de eisen en beperkingen.
Op de redactie van Gaspedaal.nl werkt dagelijks een team van autoliefhebbers, -kenners en -fanaten aan de meest actuele en waardevolle auto-artikelen. Onze redacteuren zijn ervaren autojournalisten met passie voor hun vak. Lees het laatste nieuws, de beste tips en hun waardevolle adviezen op Gaspedaal.nl.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 juni 2023