Een schadeauto is, zoals de naam al aangeeft, een auto die schade heeft. Je kunt een schadeauto kopen en zo op de aanschaf veel geld besparen. Uiteraard is daarbij het idee dat de aanschaf- en reparatiekosten bij elkaar opgeteld lager uitkomen dan wanneer je dezelfde auto zonder schade zou kopen. Om je geen buil te vallen aan een schadeauto, is het belangrijk dat je precies weet wat je doet. Ontdek hier wat je over schadeauto’s moet weten.
De ene schadeauto is de andere niet. Schade kan namelijk aan verschillende onderdelen op verschillende manieren optreden. We onderscheiden:
Heb je interesse in het kopen van een schadeauto? Weet goed waar je aan begint. Wat een financieel interessante kans lijkt, kan eindigen in een dure nachtmerrie. Lees daarom vooral ook onze tips bij het kopen van een schadeauto.
Het voordeel van een schadeauto importeren is, dat de staat van de auto meegenomen wordt in de BPM-berekening. Daardoor ben je aan de grens gunstiger uit; je betaalt immers minder BPM. Ook in dit geval zul je echter goed moeten weten wat je doet. Via bovenstaande link vind je meer informatie.
Heb je – zonder dit te weten – een schadeauto gekocht en wil je weten wat je nu kunt doen om dit op te lossen? Wanneer het een schade betreft waarvan verwacht mag worden dat de verkoper ervan wist, kan in sommige gevallen de koop worden teruggedraaid. Dit is echter niet altijd even makkelijk te zeggen en kan soms pas na tussenkomst van een rechter bepaald worden. Weet ook dat bij de koop van een auto zowel de koper als de verkoper bepaalde plichten hebben. Daarover lees je hieronder meer.
Volgens de mededelingsplicht is een verkoper verplicht alle gebreken van een auto te melden. Stel dus altijd gerichte vragen en laat – indien van toepassing – bepaalde zaken (altijd goed onderhouden, nooit schade gehad etc.) opnemen in het koopcontract. Weigert de verkoper mondelinge toezeggingen ook schriftelijk vast te leggen, dan is dit vaak al een teken aan de wand.
Als koper heb je ook onderzoeksplicht. Dat betekent dat verwacht wordt dat je vragen stelt naar de staat van de auto en er een proefrit mee maakt. Over zaken die je duidelijk had kunnen opmerken (bijvoorbeeld een deuk in de zijkant) of die de verkoper netjes heeft gemeld vóór de verkoop, kun je dus niet achteraf verhaal halen. Lees ook het koopcontract goed door, aangezien hierin eveneens zaken kunnen worden opgenomen waarvan je bij ondertekening wordt geacht op de hoogte te zijn.
Om zeker te weten dat je geen schadeauto koopt (of in ieder geval de schade te overzien is), laat je een aankoopkeuring doen. Hierbij wordt de algehele staat en geschiedenis van de auto grondig nagekeken, zodat je weet wat je koopt – of moet laten staan. Lees hier meer over de aankoopkeuring van een tweedehands auto.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023