Wat is een schadeauto?

Marek Debicki4 minuten leestijd15 juni 2023

Een schadeauto is, zoals de naam al aangeeft, een auto die schade heeft. Je kunt een schadeauto kopen en zo op de aanschaf veel geld besparen. Uiteraard is daarbij het idee dat de aanschaf- en reparatiekosten bij elkaar opgeteld lager uitkomen dan wanneer je dezelfde auto zonder schade zou kopen. Om je geen buil te vallen aan een schadeauto, is het belangrijk dat je precies weet wat je doet. Ontdek hier wat je over schadeauto’s moet weten.

Verschillende soorten schadeauto’s

De ene schadeauto is de andere niet. Schade kan namelijk aan verschillende onderdelen op verschillende manieren optreden. We onderscheiden:

  • Blikschade: Als het plaatwerk van de auto beschadigd is, noemen we dit blikschade. Als het alleen bij blikschade blijft, is dit eenvoudig op te lossen door de delen uit te deuken en indien nodig te spuiten, of ze te vervangen.
  • Andere cosmetische schade: Kunststof (zoals de bumpers), verlichting, velgen en andere delen van de auto kunnen eveneens schade oplopen. Hetzelfde geldt voor het interieur van de auto. Dit valt allemaal onder cosmetische schade.
  • Motorische schade: Motorische schade kan optreden door de klap van een ongeluk, maar ook door verkeerd gebruik (denk aan doorrijden zonder olie) of een fabricagefout. In het laatste geval zou de schade onder garantie verholpen moeten worden. Motorische schade is in de regel prijzig en niet altijd even goed in te schatten, omdat de motor vaak niet getest kan worden op eventuele andere schades.
  • Technische schade: Als andere techniek, zoals de wielophanging, bodem of het uitlaatsysteem schade oploopt, spreken we van technische schade.

Schadeauto kopen

Heb je interesse in het kopen van een schadeauto? Weet goed waar je aan begint. Wat een financieel interessante kans lijkt, kan eindigen in een dure nachtmerrie. Lees daarom vooral ook onze tips bij het kopen van een schadeauto.

Schadeauto importeren

Het voordeel van een schadeauto importeren is, dat de staat van de auto meegenomen wordt in de BPM-berekening. Daardoor ben je aan de grens gunstiger uit; je betaalt immers minder BPM. Ook in dit geval zul je echter goed moeten weten wat je doet. Via bovenstaande link vind je meer informatie.

Schadeauto gekocht: wat nu?

Heb je – zonder dit te weten – een schadeauto gekocht en wil je weten wat je nu kunt doen om dit op te lossen? Wanneer het een schade betreft waarvan verwacht mag worden dat de verkoper ervan wist, kan in sommige gevallen de koop worden teruggedraaid. Dit is echter niet altijd even makkelijk te zeggen en kan soms pas na tussenkomst van een rechter bepaald worden. Weet ook dat bij de koop van een auto zowel de koper als de verkoper bepaalde plichten hebben. Daarover lees je hieronder meer.

Mededelingsplicht verkoper

Volgens de mededelingsplicht is een verkoper verplicht alle gebreken van een auto te melden. Stel dus altijd gerichte vragen en laat – indien van toepassing – bepaalde zaken (altijd goed onderhouden, nooit schade gehad etc.) opnemen in het koopcontract. Weigert de verkoper mondelinge toezeggingen ook schriftelijk vast te leggen, dan is dit vaak al een teken aan de wand.

Onderzoeksplicht koper

Als koper heb je ook onderzoeksplicht. Dat betekent dat verwacht wordt dat je vragen stelt naar de staat van de auto en er een proefrit mee maakt. Over zaken die je duidelijk had kunnen opmerken (bijvoorbeeld een deuk in de zijkant) of die de verkoper netjes heeft gemeld vóór de verkoop, kun je dus niet achteraf verhaal halen. Lees ook het koopcontract goed door, aangezien hierin eveneens zaken kunnen worden opgenomen waarvan je bij ondertekening wordt geacht op de hoogte te zijn.

Schadeauto of niet? Doe een aankoopkeuring

Om zeker te weten dat je geen schadeauto koopt (of in ieder geval de schade te overzien is), laat je een aankoopkeuring doen. Hierbij wordt de algehele staat en geschiedenis van de auto grondig nagekeken, zodat je weet wat je koopt – of moet laten staan. Lees hier meer over de aankoopkeuring van een tweedehands auto.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.

Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023

Ook interessant voor jou

Autoblog

Russische auto’s: merken, prijzen en techniek

11 maart 2024
Russische auto’s zijn in Nederland maar in kleine aantallen te vinden. Door een auto van een Russisch merk te kopen, spring je er meteen uit. Afgezien van
Autoblog

Dit moet je weten over Turkse auto’s

11 maart 2024
Turkse auto’s hebben niet echt een eigen identiteit. En dat is niet gek, want er zijn geen grote automerken uit Turkije. Een handvol merken heeft het gepro
Autoblog

Dit moet je weten over Chinese automerken

11 maart 2024
Je komt ze tegenwoordig steeds vaker tegen in het straatbeeld: auto’s uit China. Het huidige aanbod omvat talloze merken en modellen, veelal met een elektr
Autoblog

Alles wat je moet weten over Amerikaanse automerken

11 maart 2024
Amerikaanse auto’s zijn verkrijgbaar in allerlei soorten en maten. Waarschijnlijk denk je eerst aan zo’n lange sloep uit de jaren zestig of zeventig of een
Autoblog

De ins- en outs van Duitse automerken

11 maart 2024
Duitse auto’s zijn razend populair in Nederland. Daar zijn goede redenen voor: Duitse auto’s zijn stijlvol, betrouwbaar en meestal van hoge kwaliteit. Dit
Autoblog

Spaanse auto’s: dit moet je erover weten

11 maart 2024
Spanje: het land van oneindige zandstranden, heerlijk eten, fanatiek voetbal en bijzondere kunst. En auto’s. Het kleine aantal automerken dat uit Spanje ko