De verbrandingsmotor van een auto heeft brandstof nodig om te kunnen functioneren. Lang niet alle motoren lopen echter op dezelfde brandstof. Sterker nog: de verkeerde brandstof kan zelfs ernstige motorschade veroorzaken. Dus wat moet je tanken? Dat lees je hieronder.
Benzine is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen, zoals benzeen en octaan. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Aan de benzine voor voertuigen worden ook additieven toegevoegd. Benzine aan de pomp vind je als E5 (euro) en E10 (superplus). De ‘E’ staat voor ethanol en het getal erachter geeft de maximale hoeveelheid ethanol in de benzine (in procenten) aan. In sommige, vooral oudere en sportieve auto’s, kun je alleen E5 tanken. Kun je in een auto E10 tanken, dan is hij ook geschikt voor E5. Check ons aanbod van benzineauto’s.
Diesel is een aardolieproduct dat goedkoper is dan benzine. Je betaalt aan de pomp dan ook over het algemeen minder voor een liter diesel dan voor een liter benzine. Voor een dieselauto wordt daarentegen meer wegenbelasting gerekend. Naast gewone diesel bestaat er ook biodiesel. Dat is gemaakt van plantaardige olie of dierlijk vet. Ontdek onze dieselauto’s.
LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas en is een van de bekendste alternatieve brandstoffen voor auto’s. Het wordt gemaakt van aardolie en is daarmee een fossiele brandstof. LPG is relatief goedkoop, schoon en goed verkrijgbaar. Hier vind je auto’s op LPG.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie inbouwinstallaties van autogas die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dan ook niet in het type autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie. Auto’s op LPG-G3 vind je hier.
Aardgas is een alternatieve brandstof. Het wordt in cilinders samengeperst tot zo'n 200 bar en dan gebruikt als autobrandstof (Compressed Natural Gas, CNG). De uitstoot van aardgas is schoner dan van benzine. Aardgas is echter op een beperkt aantal punten verkrijgbaar. Hier vind je onze auto’s op aardgas.
Net als bij E5 en E10 benzine, staat E85 voor de hoeveelheid ethanol in de brandstof. Bio-ethanol bevat namelijk 85% ethanol en 15% benzine. Gemiddeld stoot een auto op bio-ethanol 58% minder CO2 uit dan een auto op E10. Het grote nadeel is, dat weinig auto’s op bio-ethanol kunnen rijden en dat het moeilijk te krijgen is in Nederland.
Een hybride auto heeft een elektromotor en een verbrandingsmotor. Over het algemeen is het een combinatie van een elektromotor en een benzinemotor. In sommige gevallen werkt de elektromotor samen met een dieselmotor. Je profiteert van beide motoren: de elektromotor zorgt voor zuinigheid en lage uitstoot, terwijl de brandstofmotor maakt dat je nooit bang hoeft te zijn om lang stil te staan met lege accu’s. Bekijk onze hybrides.
Waterstofauto’s zijn in feite elektrische auto’s. De stroom die nodig is voor de elektromotor, komt echter niet uit accu’s. Deze wordt opgewekt door middel van elektrolyse, een proces waarbij waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Een waterstofauto stoot daardoor geen CO2 uit. Nadelen zijn er ook: er zijn weinig waterstofauto’s en datzelfde geldt voor tankstations die waterstof leveren. Bovendien is het maken van waterstof – de stof komt niet in de natuur voor – een intensief proces en wordt maar een heel klein deel milieuvriendelijk en duurzaam geproduceerd. Bekijk ons aanbod van waterstofauto’s.
Elektrische auto’s halen hun brandstof (elektriciteit) van het stroomnetwerk. Dat kan thuis uit het stopcontact – al is dat niet aan te raden – of uit een eigen of publieke laadpaal. Daarnaast zijn laadstations waar je sommige auto’s al in minuten voor 80% hebt opgeladen steeds meer in opkomst. Hier vind je onze elektrische auto’s.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023