Toyota occasions

De drie grootste autofabrikanten (Toyota, Volkswagen en General Motors) wisselen al jaren stuivertje als het gaat om de toppositie. Het Japanse merk neemt in dit drietal echter een bijzonder plaats in, omdat de verkoopcijfers voor het overgrote deel onder de eigen merknaam worden gerealiseerd. Toyota nam eind jaren tachtig weliswaar een meerderheidsbelang in Daihatsu en richtte tien jaar later het luxemerk Lexus op, maar hierbij gaat het om veel kleinere aantallen dan bij de andere merken die onder de vlag van Volkswagen (Audi, Seat, Skoda) en General Motors (Opel Chevrolet, Cadillac) vallen. Toyota doet het dus meer op 'eigen merkkracht'.
Toyota riep Lexus in 1990 in het leven om de hegemonie van de Duitse premiummerken in het topsegment te doorbreken. Vooral in Amerika lukte dat prima. In Europa kiezen kopers in de topklasse nog altijd liever voor Duitse merken. In 1997 pionierde Toyota met de Prius, de eerste in serie geproduceerde hybrideauto (bij een hybride wordt de brandstofmotor bijgestaan door een elektromotor om het verbruik te verminderen).

Toyota tweedehands

Vanaf de jaren negentig heeft Toyota in betrouwbaarheidsonderzoeken een ijzersterke reputatie op het gebied van degelijkheid opgebouwd. Modellen als de Starlet, de Corolla (en zijn opvolger de Auris) de Avensis en de Hi-lux pick-up en de terreinauto Land Cruiser staan bekend om hun onverwoestbaarheid. Om die reden is een tweedehands Toyota ook niet zelden duurder dan een vergelijkbaar model van bijvoorbeeld Nissan, Mitsubishi of Mazda.