Is de waterstofauto de (groene) auto van de toekomst?

Al jaren is de term ‘waterstofauto’ niet weg te denken uit gesprekken over groen rijden. De Toyota Mirai, de Hyundai ix35 Fuell cell, de Hyundai NEXO en de Honda Clarity Fuell Cell zijn enkele voorbeelden van personenauto’s die op waterstof rijden. Enthousiastelingen van deze technologie zeggen dat de waterstofauto dé toekomst van milieuvriendelijk rijden is. Maar Tesla-oprichter Elon Musk merkte een paar jaar geleden nog op dat het concept volgens hem ‘ongelooflijk dom’ was. Volgens Musk is het veel efficiënter om elektriciteit direct te benutten. Maar hoe zit het dan met zaken als de actieradius en moet je tanken of opladen bij een waterstofauto? Is het daadwerkelijk de auto van de toekomst?

Een type elektrische auto

Wanneer er over een waterstofauto gesproken wordt heeft men het over een type elektrische auto. De stroom waar de waterstofauto op rijdt komt alleen niet uit een oplaadbare batterij zoals bij de gangbare elektrische auto. De auto krijgt zijn elektriciteit uit een zogenoemde brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit door middel van een chemische reactie waarbij waterstof reageert met zuurstof. Zuiver water is het enige afvalproduct. Dat klinkt behoorlijk schoon, nietwaar? Zo zijn er zelfs filmpjes op YouTube te vinden waarbij een persoon het water direct uit de uitlaat drinkt. Gekeken naar de uitstoot, lijkt de waterstofauto dus een zeer milieuvriendelijke oplossing. Maar betekent dit dat je gelijk een waterstofauto moet kopen?

Rendabel gebruik van energie

Toch zullen we met meer dan alleen de uitstoot rekening moeten houden. Zoals er bij elektrische auto’s met batterij (Battery Electric Vehicle of kortweg BEV) gesproken wordt over de vervuilende productie van de batterijen, zo is het ook bij de auto die op waterstof rijdt (Fuel Cell Electric Vehicle, de FCEV) niet zo simpel. Waterstof kan niet direct uit de aarde gewonnen worden en wordt verkregen uit chemische verwerking van fossiele brandstoffen (voornamelijk aardgas) of via omzetting van water door elektrolyse. Dit vereist elektrische energie en dat is waar Elon Musk naar refereerde in zijn commentaar. De energie verbruiken om waterstof te maken en vervolgens weer in de auto om te zetten in elektriciteit is wellicht niet het meest rendabele gebruik van energie.

Hiernaast moet het ook vervoerd en gecomprimeerd worden, wat energie kost. Ten slotte is ook de productie van de brandstofcel kostbaar. Dit heeft vooral te maken met de beperkte oplage en het gebruik van het dure metaal platina. Er wordt al geëxperimenteerd met minder platina gebruiken en als er meer vraag naar waterstofauto’s komt zal massaproductie de kosten verder kunnen drukken. Dit zal het op termijn voordeliger maken om een waterstof auto te kopen.

waterstofauto

In enkele minuten gepiept

Wat in het voordeel werkt voor de waterstofauto is de actieradius. Vergeleken met de meeste BEV’s (met uitzondering van de Tesla modellen) heeft een auto die op waterstof rijdt een groter bereik. Zo rijdt de FCEV van Hyundai, de ix35, op een volle tank van 5,5 kilo waterstofgas zo’n 550 kilometer. Voor 1 kilo waterstof betaal je in Nederland circa 10 euro exclusief btw. De kilometerprijs van een waterstofauto is hiermee vrijwel gelijk aan die van een benzineauto. Ook is een waterstoftank snel bijgevuld. De waterstofauto wordt bijgetankt met gasvormig waterstof onder hoge druk (maximaal zo’n 700 bar). Dit maakt het tankproces vergelijkbaar met dat van een benzine- of dieselauto en is het binnen enkele minuten gepiept. Dat is natuurlijk een enorm voordeel ten opzichte van de langere laadtijd van een elektrische auto. Al is het natuurlijk wel mogelijk om een elektrische auto thuis op te laden, dit zal in principe op persoonlijke voorkeur uitkomen.

Handvol tankstations

Helaas zijn er pas een handvol tankstations in Nederland waar je waterstof kan tanken. Begin 2019 waren er 4 tankstations in het land waar je waterstof kan tanken met een aantal nieuwe in de pijplijn. Hier lijkt wel verandering in te komen want in het concept-Klimaatakkoord staat dat Nederland in 2025 vijftig waterstofstations moet hebben. Dries van den Elzen van Autovisie is echter sceptisch over de komst van de waterstofstations. “Dat roept men al jaren. De vraag blijft wie het financiële risico van de bouw van tankpunten gaat dragen. Zo’n station is namelijk zeer duur in de aanleg, en kan bovendien maar een beperkt aantal auto’s per dag vullen, omdat de waterstof ter plekke moet worden gecomprimeerd.”

Obstakels overwinnen

De conclusie is dus dat de waterstofauto niet unaniem het antwoord is op alle problemen, het heeft nog wat obstakels te overwinnen. Maar als de waterstof op een groene manier is verkregen en op meer locaties te tanken is, kan het een erg milieuvriendelijke oplossing zijn en kun je stellen dat waterstof mogelijk een plek heeft in het groene wagenpark van de toekomst. Weliswaar naast elektrische auto's op batterij.

Zoek elektrische auto's

Terug naar artikelen