Wat is de toekomst van de zelfrijdende auto?

Stel je voor; je stapt in jouw auto om naar werk te rijden, je start de auto maar er is geen stuur om vast te pakken en er zijn geen pedalen die je kan intrappen. Je rijdt de grote weg op en ziet mensen in hun zelfrijdende auto’s relaxen, bellen of druk in de weer met hun laptop. Het lijkt wel een scene uit een science fiction film zoals Minority Report. De vraag is niet of, maar wanneer dit de realiteit zal zijn. De zelfrijdende auto bestaat namelijk al. Maar wat kunnen we precies verwachten van deze technologie de komende jaren?

6 niveaus van autonomie

De “Society of Automotive Engineers” heeft de verschillende stadia van zelfrijdende (of autonome) auto’s gedefinieerd en beschrijft 6 niveaus. Niveau 0 is volledig handgestuurd en niveau 5 is compleet autonoom, een stuurwiel is niet meer nodig. De Tesla Model 3 bevindt zich op niveau 3 en met de komst van de BMW A9 is niveau 4 in 2020 al bereikt. We zijn hard op weg naar niveau 5.

Grote spelers

Steeds meer bedrijven tonen interesse in de autonome sector. Zo zijn er de afgelopen jaren steeds meer merken die zich bezighouden met het testen van de zelfrijdende technologie. Zelfrijdende auto’s hebben al vele kilometers achter zich liggen. Leidend onder deze tests is het Amerikaanse Waymo. Waymo is een onderdeel van Alphabet inc., het moederbedrijf van Google.

waymo

De autonome voertuigen van Waymo hebben tijdens testritten opgeteld al meer dan 1 miljoen kilometer afgelegd in de afgelopen jaren, met een gemiddelde van 8.250 kilometer zonder menselijk ingrijpen. Ook bedrijven als BMW, Ford, General Motors, Nissan en natuurlijk Tesla testen het autonome rijden. Het lijkt erop dat de grote spelers overtuigd zijn dat zelfrijdende auto’s de toekomst zijn.

Aan banden gelegd

De technologie lijkt ons dus niet tegen te houden, wat dan wel? Een van de grote obstakels ligt hem vooral in het wettelijke gebied. Wie is er verantwoordelijk bij een dodelijk ongeluk als er geen menselijke bestuurder bij betrokken is? Dit zijn vraagstukken die nog niet unaniem beantwoord zijn door overheden. Om deze reden is de technologie dus nog aan banden gelegd. Zo moet je als je autonoom rijdt in een Tesla toch nog geregeld het stuur aanraken om te laten weten dat je nog achter het stuur zit.

Autonome auto

Het einde van files?

Op de lange termijn zal er ook aandacht geschonken moeten worden aan de infrastructuur. Als er meer autonome auto’s op de weg verschijnen is het waarschijnlijk een goed idee om aparte rijstroken te creëren voor zelfrijdende auto’s. Ook moet er over de inrichting van stoplichten en andere wegmarkering worden nagedacht. Tevens zullen de voertuigen met elkaar moeten kunnen praten. Het is handig als alle autonome auto’s van elkaar weten waar ze zich op de weg bevinden en waar ze naar toe gaan. Dit zou de verkeersstroom veel efficiënter laten verlopen. Is de zelfrijdende auto het antwoord op files? De maker van deze YouTube video zegt van wel:

Ook al is het een eng idee, een computer het stuurwiel over laten nemen, autonome auto’s ‘are here to stay’. Met steeds meer grote spelers die de autonome technologie omarmen kan je verwachten dat er steeds meer autonome functies in de auto te vinden zijn.

Bekijk occasions

Terug naar artikelen