Is een automaat iets voor jou?

In Nederland is het de norm om in een handgeschakelde auto les te krijgen. Maar als je les zou nemen in de VS of Japan, is de kans groot dat je in een automaat zou moeten rijden. In deze landen is de meerderheid van de auto’s een automaat. Toen in Amerika de automaat werd geïntroduceerd, waren ze er gelijk weg van.

Populariteit in de VS en in Nederland

De VS heeft een wegennetwerk dat is gebouwd over lange afstanden. Daarnaast is het openbaar vervoer over het algemeen niet van dezelfde kwaliteit als in Europa. Hierdoor wordt er veel meer gereden dan in Europa. Ook mag je in sommige staten al vanaf je 14e levensjaar een rijbewijs bezitten. Het feit dat het makkelijker is om een automaat te leren besturen, heeft waarschijnlijk bijgedragen aan de populariteit in een land dat zo is aangewezen op het gebruik van de auto. Maar in Nederland was het tot nu toe nog niet op dezelfde manier aangeslagen. Dit is echter aan het veranderen.

Steeds meer automaten op de weg

Uit cijfers van RAI en BOVAG blijkt dat meer dan een derde van nieuw verkochte auto’s in Nederland inmiddels beschikt over een automatische transmissie. Dit is een behoorlijk verschil met tien jaar geleden. Toen was nog minder dan 1/5e van de verkochte auto’s een automaat. Brancheorganisatie BOVAG en RAI Vereniging zeggen dat de handgeschakelde versnellingsbak in rap tempo uitsterft.

Het Nederlandse kabinet wil dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos kunnen rijden. Als dat elektrische auto’s zijn zoals wij ze nu kennen, dan zullen dit automaten zijn. Elektrische auto’s hebben tenslotte geen versnellingen. Maar dit betekent dat er dus een verschuiving aan het plaatsvinden is in Nederland.

GasPedaal.nl ziet ook steeds meer interesse in automaten. Vooral in de Randstad wordt er veel gezocht naar automaten. Zo klikt de gemiddelde gebruiker uit Noord-Holland bijna de helft van de keren op een automaat in de resultatenlijst tegenover slechts 1/3e in de provincie Groningen. Wellicht zijn gebruikers die in een stedelijke omgeving wonen meer geïnteresseerd in een automaat, omdat ze meer met filerijden te maken hebben en vaker in de drukke stad rijden.

automaat schakelsysteem

Hoe werkt een automaat precies?

Zoals de naam suggereert, hoeft er bij een automaat niet handmatig geschakeld te worden. Er wordt door de auto bij een juist toerental automatisch geschakeld naar een hogere versnelling. Zodra de auto afremt, schakelt de versnellingsbak terug naar een lagere versnelling. Bij moderne auto’s regelt de transmissiemodule aan de hand van een aantal sensoren de druk en de schakelmomenten. Hierdoor verloopt het schakelen sneller en comfortabeler. Bij stilstand is het noodzakelijk de rem ingetrapt te houden of de auto in de neutrale stand te zetten, anders zal de auto vanzelf gaan rijden.

Meer ontspannen rijervaring

De automaat heeft in het verleden wellicht te lijden gehad onder een truttig imago. Vaak noemt men het ‘lui’ of ‘te gemakkelijk’. Ook hoor je dat mensen graag meer controle hebben over de auto door zelf te bepalen wanneer er geschakeld wordt. Maar de cijfers liegen niet, steeds meer Nederlanders zijn overtuigd van de voordelen van een automaat.

Een van de grootste voordelen is dat je meer kan ontspannen tijdens het rijden. Je gebruikt maar één voet tijdens het rijden en er hoeft niet geschakeld te worden. Hierdoor kan je altijd beide handen aan het stuur houden. Dit maakt de automaat ook veiliger te besturen, omdat er een taak bij de bestuurder weg wordt gehaald. Ook filerijden is een stuk comfortabeler. Je hoeft enkel de rem los te laten om vooruit te rijden en weer te remmen wanneer nodig. 

Iets hogere kosten

Automaten van enkele jaren oud gebruiken over het algemeen iets meer benzine dan schakelauto’s, maar dit is bij moderne modellen niet meer het geval. Het verschilt uiteindelijk per model, dus dit dien je per model te bekijken. Wel is een automaat over het algemeen wat duurder in aanschaf dan een auto met schakelbak. Volgens de ANWB is de automaat tevens iets gevoeliger voor mankementen in het schakelsysteem, omdat het een ingewikkelder systeem is. Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.

De ‘schakelbak’ zal voorlopig nog niet van de wegen verdwijnen. Maar in de toekomst zullen steeds meer auto's een automaat zijn.

Zoek naar automaten

Terug naar artikelen