Elektrische rijders opgelet: dit zijn de beste en slechtste laadlanden voor je vakantie naar Europa

Dylan Smit2 minuten leestijd25 juli 2025

Noorwegen en Luxemburg zijn de absolute toppers als het gaat om snelladen in Europa, maar sommige populaire vakantielanden scoren verrassend laag. Een nieuw onderzoek van wegenvignetten.nl brengt in kaart waar je met je elektrische auto zorgeloos kunt rondrijden, en waar je beter extra goed je route kunt plannen. De studie, gebaseerd op data van de European Alternative Fuels Observatory, kijkt specifiek naar het aantal snelladers dat je gemiddeld tegenkomt per 300 kilometer. Dat levert een interessant beeld op van de laadinfrastructuur in populaire vakantie- en doorreislanden.

De absolute toplanden voor elektrisch rijden

Luxemburg voert de lijst aan met een indrukwekkende 35 snelladers per 300 kilometer. Dat hoge aantal wordt wel geholpen door de bescheiden omvang van het land. Noorwegen volgt op de voet met 31 snelladers, wat gezien de uitgestrektheid van het land nog indrukwekkender is.

Aantal snelladers per 300 kilometer in de beste laadlanden

  • Luxemburg: 35 snelladers
  • Noorwegen: 31 snelladers
  • Denemarken: 22 snelladers
  • Bulgarije: 17 snelladers
  • Oostenrijk: 15 snelladers

Hoe scoren de favoriete vakantielanden?

Duitsland doet het behoorlijk met 13 snelladers per 300 kilometer. Frankrijk scoort al een stuk lager met 8 laders. In Zuid-Europa is het beeld minder rooskleurig: Italië biedt 6 laders en Spanje zelfs maar 4 laders per 300 kilometer.

De zwakste schakels in Europa

Hongarije blijkt het minst geschikt voor elektrische roadtrips met slechts 1 snellader per 300 kilometer. Ook Polen, Ierland, Letland, Estland en Griekenland scoren ondermaats met 2 laders per 300 kilometer.

Regulier laden op je bestemming

Voor langere stops zijn reguliere AC-laders vaak handiger en voordeliger. Nederland is hier de onbetwiste nummer één met 12,6 AC-laders per 10 kilometer. Luxemburg volgt met 8 laders, terwijl grote landen als Duitsland, Frankrijk en Italië onder de 2 laders per 10 kilometer blijven steken.

In Spanje, Polen, Tsjechië en Kroatië moet je soms meer dan 10 kilometer rijden voor een AC-laadpunt. Dat vraagt om goede planning, vooral als je wat verder van de grote steden verblijft.

De data laat zien dat er nog grote verschillen zijn in laadinfrastructuur tussen Europese landen. Vooral in Zuid- en Oost-Europa is extra voorbereiding geen overbodige luxe voor een zorgeloze elektrische roadtrip.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina is de volgende bron geraadpleegd:

https://wegenvignetten.nl/in-deze-landen-staan-de-meeste-laadpunten/

Dit artikel is gepubliceerd op 25 juli 2025

Ook interessant voor jou

Nieuws

Skoda verslaat Kia in oktober met spectaculaire opmars

12 november 2025
Oktober bracht eindelijk goed nieuws voor de Nederlandse automarkt. Na maanden van tegenvallende cijfers groeide de markt met 8,3 procent ten opzichte van
Nieuws

Duitse auto-industrie wil plug-in hybrides dwingen tot laden

12 november 2025
De plug-inhybride ligt onder vuur. Het probleem is simpel: wat er op papier belooft wordt, klopt lang niet met de praktijk. Terwijl fabrikanten mooie verbr
Nieuws

Chinese onderzoekers lossen groot probleem solid-state batte

10 november 2025
Solid-state batterijen zijn zo'n beetje de heilige graal van de EV-wereld. Ze beloven meer energie, sneller opladen en veiliger rijden. Maar er is één groo
Nieuws

Zelfs in EV-paradijs Noorwegen blijven sommige groepen elekt

6 november 2025
Je zou denken dat in Noorwegen iedereen allang fan is van elektrisch rijden. Met 94 procent van alle nieuw verkochte auto's die volledig elektrisch zijn en
Nieuws

Zware SUV's gaan in deze stad meer betalen voor parkeervergu

5 november 2025
De Britse stad Cardiff krijgt als eerste stad in het Verenigd Koninkrijk een gewichtsafhankelijk parkeertarief. Voertuigen boven de 2.400 kilo gaan extra b
Nieuws

Deze 10 tweedehands elektrische auto's hebben de gezondste b

5 november 2025
Ben je bang dat je met een tweedehands elektrische auto straks met een kapotte batterij blijft zitten? Begrijpelijk, want zo'n accu is het duurste onderdee