De absolute toplanden voor elektrisch rijden
Luxemburg voert de lijst aan met een indrukwekkende 35 snelladers per 300 kilometer. Dat hoge aantal wordt wel geholpen door de bescheiden omvang van het land. Noorwegen volgt op de voet met 31 snelladers, wat gezien de uitgestrektheid van het land nog indrukwekkender is.
Aantal snelladers per 300 kilometer in de beste laadlanden
- Luxemburg: 35 snelladers
- Noorwegen: 31 snelladers
- Denemarken: 22 snelladers
- Bulgarije: 17 snelladers
- Oostenrijk: 15 snelladers
Hoe scoren de favoriete vakantielanden?
Duitsland doet het behoorlijk met 13 snelladers per 300 kilometer. Frankrijk scoort al een stuk lager met 8 laders. In Zuid-Europa is het beeld minder rooskleurig: Italië biedt 6 laders en Spanje zelfs maar 4 laders per 300 kilometer.
De zwakste schakels in Europa
Hongarije blijkt het minst geschikt voor elektrische roadtrips met slechts 1 snellader per 300 kilometer. Ook Polen, Ierland, Letland, Estland en Griekenland scoren ondermaats met 2 laders per 300 kilometer.
Regulier laden op je bestemming
Voor langere stops zijn reguliere AC-laders vaak handiger en voordeliger. Nederland is hier de onbetwiste nummer één met 12,6 AC-laders per 10 kilometer. Luxemburg volgt met 8 laders, terwijl grote landen als Duitsland, Frankrijk en Italië onder de 2 laders per 10 kilometer blijven steken.
In Spanje, Polen, Tsjechië en Kroatië moet je soms meer dan 10 kilometer rijden voor een AC-laadpunt. Dat vraagt om goede planning, vooral als je wat verder van de grote steden verblijft.
De data laat zien dat er nog grote verschillen zijn in laadinfrastructuur tussen Europese landen. Vooral in Zuid- en Oost-Europa is extra voorbereiding geen overbodige luxe voor een zorgeloze elektrische roadtrip.







