Rood 1001 pk 16 cilinders 7993 cc en geschikt voor woon-werk

Op Gaspedaal.nl vind je alle occasions. Of je nou op zoek bent naar een dieselaar voor de lange afstand of een groene stroomverbruiker, een eenvoudige benzineslurper of een inventieve hybride, Gaspedaal vindt ze allemaal! 

Ken jij al onze auto’s? Ontdek het door mee te doen aan onze raadsels – zoals deze. Weet jij het antwoord?

Antwoord: Bugatti Veyron

Grote kans dat je het bij het lezen van “1.001 pk” al wist: we hebben het natuurlijk over de machtige Bugatti Veyron. In dit geval de ‘standaarduitvoering’. Wil je je trouwens oud voelen? Schrik niet: de introductie van dit monster stamt alweer uit 2005.

Verliespost

Veel mensen hadden vóór de Veyron nog nooit van Bugatti gehoord. Onder liefhebbers was Bugatti echter al langer bekend als maker van absurde en beeldschone auto’s. Dankzij de Veyron werd Bugatti, met hulp van moederbedrijf Volkswagen, wereldnieuws. Die hulp was – zeker financieel – hard nodig: naar verluidt draaide VW 1,7 miljard euro (4.617.500 per model) verlies op deze hypercar.

bugatti veyron

Onbetaalbaar

Volkswagen betaalde met die 4.617.500 euro per auto ongeveer twee derde van de rekening. Als koper moest je namelijk gemiddeld 2,3 miljoen euro meebrengen voor een Bugatti Veyron. Prijzen begonnen bij ongeveer 1,8 miljoen voor het ‘basismodel’. Hoe hoog het bedrag uiteindelijk opliep, was afhankelijk van hoe gek de koper het wilde maken. Zo zijn er speciale “one-off” modellen die over de 3 miljoen euro kostten.

Drie keer de snelste

Voor VW was dit verlies vanaf dag één ingecalculeerd. De Veyron had namelijk vooral als doel te laten zien waartoe het merk in staat was – bijvoorbeeld snelheidsrecords verpletteren. Dat deed de Veyron drie keer. Hoe? Het begon met de ‘standaard’ uitvoering. Die haalde 408 km/h in mei 2005. De later geïntroduceerde Super Sport denderde daar met 431 km/h nog eens voorbij in juni 2010. De Grand Sport Vitesse mocht zich in april 2013 ondanks een topsnelheid van ‘slechts’ 408 km/h ook de snelste noemen. Het was namelijk ’s werelds snelste cabrio.

bugatti veyron raadsel 1

Nog gekker

Voor wie die 1.001 pk ging vervelen, bracht Bugatti de hierboven genoemde Veyron Super Sport uit. De 23 extra km/h die deze uitvoering wist te halen, kwamen door een vermogen van 1.200 pk. Dat klopt: 199 extra paarden waren er nodig voor een aantal kilometers per uur dat je op een gemiddelde omafiets kunt halen. Iets met luchtweerstand.

Tien jaar

Je zou denken dat er genoeg superrijken zijn die graag king of the road willen zijn. Dat viel uiteindelijk nog vies tegen. Het kostte Bugatti bijna tien jaar en een hele rits aan zogenaamde special editions om alle 450 stuks van de Veyron te slijten. En toen kwam Bugatti een jaar later met de Chiron, wiens 1.500 pk zelfs de snelste Veyrons met de staart tussen de benen van het erepodium deed kruipen.

bugatti-veyron

Wat staat er op Gaspedaal.nl?

Zo af en toe komt er een Bugatti Veyron langs op Gaspedaal.nl. Tip: vraag of hij met beurt en nieuwe bandjes afgeleverd kan worden. Scheelt al gauw een slordige €50.000 – genoeg om een auto uit dit rijtje te kiezen. Hier vind je de Bugatti Veyron op Gaspedaal.nl.