Het ultieme kerstcadeau: de Porsche 911

Porsche 911 1

We hebben er weer een heel jaar op moeten wachten, maar de feestdagen staan nu eindelijk voor de deur! Dat betekent lekker eten, veel gezelligheid én goed gevulde verlanglijstjes. Je raadt het vast al; op ons verlanglijstje vind je natuurlijk een ruime selectie prachtige bolides. Het ultieme kerstcadeau is in dat opzicht misschien wel de prachtige Porsche 911. Het is naast de droomauto van iedere man waarschijnlijk ’s werelds meest iconische en felbegeerde sportauto. De Porsche 911 bestond dit jaar niet alleen 55 jaar, het is ook de meest gezochte sportauto op Gaspedaal.nl. (Onderaan dit artikel meer over de rest van de top 5.)
In deze kersverse editie van ‘In de binnenspiegel’ vertellen we je alles wat je moet weten over de Duitse krachtpatser!

In bovenstaande video neemt Porsche-liefhebber Ronald Bosma je mee in de wereld van de 911.

Porsche 911 Occasions

Vijf redenen waarom de Porsche 911 de ultieme sportauto is

  1. Het ontwerp

Als je het hebt over een Porsche 911, dan heb je het over zijn iconische ontwerp. Er zijn mensen die zeggen dat een 911-ontwerper de makkelijkste baan ter wereld heeft: je hoeft er eigenlijk nooit iets aan te veranderen. De auto heeft één van de meest geliefde en herkenbare designs uit de autowereld. Zelfs nieuwe versies van de 911 blijven grotendeels trouw aan het originele design uit 1963. Over hoeveel auto’s kun je dat nou zeggen?

Porsche 911 5

  1. De motor

De luchtgekoelde zescilinder motor van de allereerste 911 is goed voor ruim 130 pk, genoeg voor een topsnelheid van 210 km/u. Ongekend in die tijd, maar daar bleef het niet bij. Porsche heeft de motor van de 911 door de jaren heen continu voorzien van upgrades. Een klassiek hoogstandje in de geschiedenis van de 911 is de 2.7-liter Carrera RS uit 1973 met 210 pk, een auto die door veel liefhebbers als de ultieme Porsche wordt gezien. Vandaag de dag vind je in een 911 Carrera overigens een veel krachtigere motor, namelijk een watergekoelde 370pk-sterke krachtpatser die de auto van 0 naar 100 km/u knalt in slechts 4,4 seconden.

Porsche 911 6

  1. Het geluid

Naast looks en prestaties is het geluid van een sportwagen waarschijnlijk het derde belangrijkste aspect. Zo’n geruisloze Tesla? Best leuk, maar veel autoliefhebbers willen een motor horen brullen. De luchtgekoelde zescilinder motor uit 1963 is in hedendaagse modellen van de 911’s vervangen door een nieuwe generatie zescilinder motor om te voldoen aan milieuvoorschriften. Dat maakt hem zuiniger én efficiënter, maar dat prachtige brulgeluid van toen hebben ze weten te behouden. Zo’n dikke 6 cilinder boxermotor in een 911 is met recht een symfonisch meesterwerk te noemen.

Porsche 911 2

  1. De remkwaliteit

Als je praat over de prestaties van sportauto’s, dan gaat het meestal over hun snelheid. Goed kunnen remmen is echter net zo belangrijk. De motor van de 911 is in de achterzijde geplaatst, waardoor maar liefst 40 procent van alle remkracht afkomstig is vanuit de achterzijde. ‘Normale’ auto's met een voor- en middenmotor kunnen slechts 20 tot 30 procent van de remkracht achterin benutten. Het resultaat voor de 911 is een remweg van slechts enkele luttele meters wanneer op volle kracht wordt geremd. Zonder te slippen, uiteraard.

Porsche 911 3

  1. De besturing

De Porsche 911-sportwagen heeft geen extreem gevoelige besturing. Wél voelt hij super stabiel aan en geeft hij je een zelfverzekerd en veilig gevoel met precies de juiste hoeveelheid feedback. Vooral op hoge snelheden voelt de besturing perfect. Een typische 911 tikt maar liefst de 300 km/u aan. Dat is een ritje naar de Duitse autobahn wel waard!

Een stukje 911-historie

We nemen je mee naar Frankfurt, 1963. Tijdens de Internationale Automobil-Ausstellung, beter bekend als de Frankfurt Motor Show, presenteerden de grootste autofabrikanten ter wereld hun nieuwste snufjes, kakelverse modellen en conceptauto’s van de toekomst. Ook Porsche was aanwezig, met misschien wel het mooiste cadeau dat ze ons ooit hebben gegeven. Als opvolger van de Porsche 345 werd de Porsche 901 gepresenteerd: een geweldenaar op gebied van performance én design. Het duurde een aantal maanden voordat de auto’s daadwerkelijk werden verkocht. Tussen 14 september en 16 november van het jaar 1964 werden in totaal 82 auto’s gebouwd.

Er was alleen één probleem. Zo’n driecijferig getal met een 0 in het midden werd al véél langer door Peugeot gebruikt. Het Franse merk maakte bezwaar tegen Porsche en beweerde eigenaar te zijn van autonamen met dit nummerschema. De oplossing was eenvoudig: Porsche verving de middelste 0 door een 1 en de Porsche 911 was geboren. Of zoals echte liefhebbers hem het liefst noemen: de Neunelfer. In 1964 werden slechts 232 Porsches geproduceerd, waarvan er momenteel nog ongeveer 70 bestaan. Deze schaarste betekent dat de eerste productieauto’s van de 911 vandaag de dag extreem gewild én kostbaar zijn.

Duitse techniek

Het is vooral te danken aan de robuuste en betrouwbare Duitse bouwkunde dat de Porsche 911 in de loop der jaren zo succesvol is geworden. Porsche heeft zeer hoge normen voor hun auto's en dat maakt een Porsche zo betrouwbaar. De techniek is hoogwaardig, maar eenvoudig. Liefhebbers kunnen daarom gemakkelijk zelf een klassieke Porsche onderhouden. Voor de productie van de 911 ontwikkelde Porsche een luchtgekoelde 6-cilinder boxermotor met 130 pk. Deze krachtige motor, gecombineerd met de geweldige tijdloze vorm van de 911, maakte de auto tot de icoon die hij anno 2018 is.

Porsche 911 4

Sinds de 911 het levenslicht zag, ging het succes ervan in sneltreinvaart. Al in 1967 werd de Porsche 911S gepresenteerd. Deze 911 had met 160 pk een krachtigere motor en was de eerste met de beroemde 5-spaaks Fuchs-wielen. In 1973 ontwikkelde Porsche de 911 Carrera RS, waarbij 'RS' staat voor 'Race Sport'. Deze had een grotere 2.7 liter motor met 210 pk. Het model was herkenbaar aan zijn grote achtervleugel en is tegenwoordig één van de duurste klassieke Porsches verkrijgbaar. Een paar jaar later, in 1975, introduceerde Porsche hun eerste 911 met turbocharger. In 1996 stopte Porsche de productie van hun 911 met luchtgekoelde motoren, waardoor deze versies tegenwoordig erg gewild en waardevol zijn. Sindsdien zijn 911's gebouwd met een watergekoelde motor, maar dat maakt ze niet minder populair.

Porsche 911 8

De Porsche 911 als kerstcadeau

Heb je altijd al in een Porsche 911 willen rijden? De tweedehands prijzen voor een Porsche 911 variëren nogal, maar op GasPedaal.nl starten de 911-sportauto’s vanaf ongeveer 10.000 euro. Zoek je een nieuwer exemplaar, zoals bijvoorbeeld een Porsche 911 van na 2010, dan leg je al snel bedragen rond de 70.000 euro neer. Dat betekent je partner extra in de watten leggen en hem of haar héél lief aankijken deze kerst!

Lees ook de eerdere edities van 'In de binnenspiegel':
70 jaar 2CV
60 jaar cruise control
50 jaar Dacia
Volkswagen Golf, populairste auto van Nederland

Wil jij ook een Porsche 911? Bekijk hier verschillende opties die aangeboden worden op GasPedaal.nl:

Porsche 911 Occasions