Deze maand in de binnenspiegel: 50 jaar Dacia

50 JAAR DACIA

Trek de kürtős en plăcintă maar uit de kast, want het is tijd voor feest! Precies 50 jaar geleden rolde in Roemenië namelijk de allereerste Dacia van de band. Dat vieren we bij GasPedaal.nl op gepaste wijze door de Dacia deze maand in de welverdiende spotlight te zetten. En we zeggen welverdiend om een reden. Want hoewel de Dacia waarschijnlijk niet direct voorkomt in jouw auto top-5, heeft het automerk stiekem heel veel te bieden.

Relatief goedkoop

Een gloednieuwe Sandero heb je al voor €11.780 en de nieuwste Duster rijd je vanaf zo’n €20.000. En dan hebben we het over modellen die vers uit de showroom gereden worden. Tweedehands vind je een Sandero uit 2010 al voor minder dan €2.000 en een Duster uit 2011 tik je op de kop voor ongeveer het dubbele. Wanneer je kijkt naar de prijs- kwaliteitverhouding van de Dacia zie je dat het een goede deal is in vergelijking tot andere automerken.

Dacia-liefhebber Peter Akkerman vertelt over zijn liefde voor de Roemeense bolide die hij nooit meer inruilt voor een auto van een ander merk. Want als je kiest voor een Dacia, dan krijg je wat je ziet. “Vier wielen, carrosserie erop, motor erin en voor de rest niks”. Geen poespas, gewoon een auto waarmee je van A naar B komt.

Vaker favoriet dan Mercedes

Met merken als Audi, Mercedes-Benz en BMW kunnen we best wel stellen dat Duitse autoklanten nogal veeleisende normen hanteren als het aankomt op het kiezen van een nieuwe auto. Uit recent klanttevredenheidsonderzoek van JD Power blijkt dat Dacia in Duitsland, na Audi, de meest favoriete autofabrikant is. Hiermee verslaan ze Mercedes en BMW. Niet verkeerd voor een betaalbare underdog uit Roemenië!

Zelf kiezen

Ja, een standaard Sandero wordt geleverd met weinig meer dan een stuurwiel en een verwarmde achterruit (zelfs de radio is optioneel), maar dat is waarom de auto zo goedkoop kan worden aangeboden. Klanten die een iets meer premium product wensen, kunnen kiezen voor grotere lichtmetalen velgen, lederen interieurs, metallic lak en parkeersensoren tegen redelijke prijzen. Ter vergelijking: een volledig touchscreen media-/navigatiesysteem kost je ongeveer €400 extra in een Dacia. Wil je hetzelfde in een Volkswagen Polo, dan betaal je daar al snel rond de €1.000 voor.

Award winning krachtpatser

Dacia’s barsten van de power. Eigenaars van caravans, aanhangwagens en boten hebben aan zo’n Roemeense krachtpatser een goede partner. Zo won de Dacia Duster meerdere keren de Towcar Awards Best Budget 4x4. Het model blonk uit in een aantal tests, waaronder versnellen van 50 naar 100 km/u en remmen van 50 tot 0 km/u. Uiteraard met een flinke caravan achter zijn kont. De Duster won ook de 2014 Caravan Club Awards Judges Special Award door zijn "uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en bekwaamheid".

Bewezen technologie

De huidige Dacia-lijn maakt gebruik van beproefde technologie van moederbedrijf Renault. De benzine- en dieselmotoren uit de Dacia, vonden we eerder al in auto’s als de Clio. Ook de ophanging en het chassis komen rechtstreeks van het Franse merk. Dit betekent bewezen technologie, onderdelen die direct beschikbaar zijn en goedkoop onderhoud.

HISTORIE

Hoe het allemaal begon

Het autobedrijf Dacia werd in 1966 opgericht onder de naam Uzina de Autoturisme Piteşti (UAP). Het was bedoeld als een symbool van de industriële kracht van het land, genoemd naar de Daciërs, de vroegere bewoners van de regio. En nee, we zijn niet twee jaar te laat met het vieren van 50 jaar Dacia. Het was namelijk pas in 1968, dat in de inmiddels belangrijkste Dacia-fabriek in Colibaşi de allereerste Dacia van de band rolde.

Het snelst groeiende Europese automerk

Het voormalige communistische staatsbedrijf, dat in 1999 door Renault werd overgenomen, is anno 2018 het snelstgroeiende automerk in Europa. Vooral de vraag naar goedkope en betrouwbare auto’s is de grootste reden van het success van Dacia. Het ambitieuze doel van Renault was in 2004 om een ​​instapmodel te creëren voor zo’n €5.000. Daarmee richtte het bedrijf zijn energie op het tot een minimum beperken van de kosten, terwijl de betrouwbaarheid van het eindproduct als absolute prioriteit werd gezien. En dat lukte: de Dacia Logan tikte je destijds op de kop voor €6.400.

65 auto’s per uur

Vandaag de dag draaien de fabrieken van Dacia op volle toeren. In de fabriek in Mioveni, zoals het toenmalige Colibaşi nu heet, staat Christian Negoita aan het roer. "We maken ongeveer 65 auto's per uur, 1.389 per dag", vertelt de bedrijfsveteraan en hoofd van de assemblagefabriek. "Voordat we bij Renault kwamen, maakten we hier 110.000 auto's per jaar met 30.000 werknemers, tegenwoordig zijn het 340.000 auto's, met 14.000 werknemers." Sinds 2004 heeft Dacia zeven nieuwe voertuigen geïntroduceerd, waaronder de Sandero, Sandero Stepway en Duster. De Dacia Duster is inmiddels met ruim twee miljoen exemplaren in acht jaar tijd de bestverkopende auto voor Renault wereldwijd. En Mioveni is op haar beurt qua output weer de grootste voertuigfabriek voor Renault.

Bekijk ook de vorige maand in de binnenspiegel!

Ook een Dacia? Bekijk hier verschillende opties die aangeboden worden op GasPedaal.nl:

Alle Dacia's

Dokker

Dokker Van

Duster

Lodgy

Logan

Logan MCV

Sandero