Deze maand in de binnenspiegel: 60 jaar cruise control

Cruise control

Snelheidsduivels die het liefst de hele rit met hun voet op het gaspedaal zitten hebben er weinig mee, maar cruise control is anno 2018 niet meer weg te denken uit de autowereld. In deze kakelverse editie van ‘In de binnenspiegel’ vertellen we je over de geschiedenis van cruise control en waarom deze feature vandaag de dag – én in de toekomst – onmisbaar is.

In onderstaande video vertellen cruise control lover Anouk Boven en expert Jaco Bijlsma over de werking en voordelen van cruise control. Denk aan minder files, minder ongelukken en een veiliger gevoel van autorijden. Ook vertelt Jaco meer over het ontstaan van cruise control en laat hij één van de eerste auto’s met cruise control zien.

Blinde wonderkind

De allereerste auto’s maakten al gebruik van snelheidsregelaars. Zelfs in de 17e eeuw werd de snelheid van stoommachines al keurig geregeld. Het was in de vroege jaren van de 20ste eeuw dat ene Wilson-Pilcher een systeem ontwikkelde dat ervoor zorgde dat auto’s bij heuvels en hellingen dezelfde snelheid konden behouden. Een revolutionaire uitvinding, maar volgens Ralph Teetor, uitvinder en lid van de Automotive Hall of Fame, kon het nóg beter. Hij zorgde met zijn systeem voor een nóg grotere revolutie. Zo groot, dat vrijwel iedere auto die vandaag de dag gemaakt wordt deze feature bevat. Het meest opmerkelijke van alles is overigens dat Teetor zelf nóóit plaats heeft genomen achter het stuur: de man was namelijk volledig blind.

Ralph Teetor studeerde in 1912 -  als beste van zijn klas - af met een diploma werktuigbouwkunde aan de Universiteit van Pennsylvania. Een paar jaar later ontwikkelde hij de technologie voor het dynamisch uitbalanceren van stoomturbine-rotors die werd gebruikt in torpedobootvernietigers tijdens de Eerste Wereldoorlog. Teetor kreeg de ingeving voor cruise control echter pas 30 jaar later, toen hij met zijn advocaat in de auto zat. Hij merkte dat zijn advocaat de neiging had gas los te laten tijdens het praten en het gaspedaal juist verder in te drukken wanneer hij luisterde. Dit vond Teetor zo vervelend, dat hij besloot een apparaat te bedenken om de snelheid van auto’s automatisch te regelen.

Cruise control 1948

Na een paar jaar sleutelen vroeg hij in 1948 zijn eerste patent aan. Bijna twee decennia, en nog veel meer ingediende patenten en octrooien later, bedacht hij een versie van zijn systeem die ook daadwerkelijk kon worden geïnstalleerd in auto’s. In september 1958, deze maand precies 60 jaar geleden, werd zijn technologie voor het eerst geïnstalleerd in nieuwe Chrysler modellen. Het duurde vervolgens slechts twee jaar voor Teetor’s cruise control een standaardfunctie was op alle Cadillacs. Het systeem werkte door de rijsnelheid te berekenen op basis van rotaties van de aandrijfas. Er werden verschillende namen bedacht voor het innovatieve systeem, variërend van ‘Speedostat’ tot ‘Touchomatic’ en ‘Auto-Pilot’. Uiteindelijk was het Chrysler die de naam ‘Cruise Control’ bedacht.

Van oliecrisis tot adaptive cruise control

Het was uiteindelijk de oliecrisis in 1970 die ervoor zorgde dat de technologie voor cruise control in sneltreinvaart vooruit ging. Olietekort betekende immers hogere olieprijzen en hoge olieprijzen betekende een lege portemonnee. Genoeg reden dus om zo zuinig mogelijk auto te rijden. Veel uitvinders gingen daarom zelf aan de slag om nieuwere en efficiëntere versies van het snelheidscontrolesysteem te ontwikkelen. Tot op de dag van vandaag evolueert het systeem voortdurend. Een vorm van cruise control die tegenwoordig in veel nieuwe auto’s aanwezig is, is ‘Adaptive Cruise Control’.

Adaptive Cruise Control

Waar vroegere versies van cruise control alleen de snelheid van het eigen voertuig regelden, is adaptive cruise control precies wat de naam doet vermoeden: adaptief. Het systeem is in staat om zonder enige vorm van communicatie met andere voertuigen de snelheid en volgafstand van het voertuig te berekenen. Een, in de voorbumper gemonteerde, sensor kan de afstand en het snelheidsverschil met de voorligger meten. De auto remt of accelereert vervolgens volledig zelfstandig naar de gewenste snelheid.

Veiliger autorijden met cruise control

Standaard adaptive cruise control-systemen hebben een snelheidsbereik van 30 tot 200 kilometer per uur. Dat wil zeggen dat het systeem zowel onder, als boven die snelheden niet kan worden geactiveerd. Nieuwere auto’s, zoals de nieuwe Volkswagen Golf, hebben een betere versie van adaptive cruise control. Hierbij wordt ook het bereik van 0 naar 30 km/u meegenomen, ideaal tijdens filerijden. Deze nieuwe auto’s komen volledig tot stilstand als de voorligger bijvoorbeeld een rood licht nadert. Spring het licht op groen en gaat de voorligger rijden? Dan volgt de auto op gepaste afstand.

Cruise control is niet meer weg te denken uit de autowereld van vandaag. Een zeer goede ontwikkeling, vindt ook auto-expert Erik Shilling. Hij is als kenner en liefhebber al enkele jaren redacteur bij Jalopnik; één van de grootste en best bezochte auto-nieuwswebsites ter wereld. Shilling is zelfs van mening dat cruise control het énige stukje autonome technologie is dat we zouden moeten gebruiken tot we volledig zelfrijdende auto’s hebben.

“Ik stel voor dat we stoppen met het ontwikkelen van alle semi-autonome systemen, afgezien van adaptive cruise control. Adaptive cruise control is het enige systeem dat een echte vooruitgang is op een stuk technologie dat bestuurders al decennia lang op een veilige manier gebruiken”.

Shilling redeneert dat systemen zoals herkenning van rijstrookmarkeringen en borden bestuurders juist lui maken en ze een vals gevoel van veiligheid geven.

“Laat het bij het goed werkende cruise control tot we volledig autonoom de weg op kunnen. De tussenfase doet niemand goed”.

Cruise control Mercedes

De voordelen van cruise control

Comfort voor de bestuurder

Het rijden van lange afstanden vergt heel wat mentale concentratie, maar het kan ook fysiek behoorlijk veeleisend zijn. Je kunt namelijk best moe worden wanneer je uren in dezelfde houding zit en daarbij ook nog eens voortdurend bezig bent met je gaspedaal en versnellingspook. Cruise control kan een deel van deze spanning wegnemen. Het voertuig rijdt automatisch op constante snelheid, zodat je je benen kunt laten rusten.

Brandstofefficiëntie

Zelfs de beste bestuurders zijn geneigd om bij oranje licht wat gas bij te geven. Of wat dacht je van nét even wat extra gas geven bij een voorligger die precies de maximum snelheid rijdt? Deze kleine versnellingen kunnen de brandstofefficiëntie van je auto aanzienlijk verminderen. Cruise control zorgt ervoor dat je zo veel mogelijk op een constante snelheid blijft rijden, wat goed is voor het gemiddelde brandstofverbruik van je auto.

Veiligheid boven snelheid

Cruise control elimineert de verleiding om voorliggers in te halen, omdat je veel minder bezig bent met accelereren en inhalen. Dit vergroot de mate van veiligheid en vermindert de kans op ongelukken. Het voorkomt daarnaast ook dat je te snel rijdt. Dit bespaart je heel wat geld op mogelijke boetes voor snelheidsovertredingen!

Nadelen van cruise control

Luie bestuurders

Een groot voordeel van cruise control is dat het rijden comfortabeler maakt voor bestuurders. Dit kan er echter ook voor zorgen dat bestuurders luier worden en minder op de weg letten. Het gevolg is dat de bestuurder mogelijk niet zo snel reageert op acties van andere bestuurders. Ook kunnen slechte weersomstandigheden problemen vormen voor luie bestuurders, bijvoorbeeld wanneer ze snel moeten remmen.

Technisch falen

Hoewel cruise control in nieuwere voertuigen veel veiliger is dan in oudere modellen, kan de technologie uitvallen. In zeldzame gevallen faalt de cruise control in een auto, waardoor het voor bestuurders ongelofelijk moeilijk wordt om te remmen of de auto veilig tot stilstand te brengen. Deze gevallen zijn uiterst zeldzaam, maar kunnen voorkomen. Blijf dus altijd alert tijdens het autorijden en check af en toe of je remmen de cruise control correct uitschakelen.

Digitale wereld

Cruise control heeft in de afgelopen 60 jaar flink wat technologische vooruitgang geboekt. Het systeem ligt volgens experts zelfs volledig aan de grondslag van autonoom rijden. De kleinzoon van uitvinder Teetor, Ralph Meyer, vertelt in een interview hoe zijn grootvader zou hebben gereageerd op een toekomst vol zelfrijdende auto’s.

“Ik verwonder me nog steeds over zijn uitvinding. Hij heeft cruise control niet bedacht met het idee dat er geen bestuurder meer achter het stuur zou zitten. Zijn tijd was analoog en we leven nu in een digitale wereld”.

Wat de toekomst ons nog gaat brengen? We wachten in spanning af!

Bekijk ook de Dacia 50 jaar vorige maand in de binnenspiegel!

Hieronder het grote aanbod van auto’s met cruise control op GasPedaal.nl.

Occasions cruise control