Deze maand in de binnenspiegel: 70 jaar Citroën 2CV

Citroen 2CV Mezzana

De iconische Citroën 2CV

Het is zonder twijfel de coolste Franse auto ooit gemaakt: de Citroën 2CV, ook wel bekend als ‘De Eend’ De iconische legende werd oorspronkelijk gebouwd om twee personen, een zak aardappelen en een kist wijn te kunnen vervoeren. Zijn rijke geschiedenis, schattige looks én een heuse reddingsmissie op het IJsselmeer maken de auto vandaag de dag tot een ultieme collectors-auto. Zelfs James Bond reed ermee rond in de film ‘For Your Eyes Only’. De 2CV is één van de meest herkenbare auto’s aller tijden én hij viert deze maand zijn zeventigste verjaardag. Reden genoeg om hem in onze maandelijkse ‘In de binnenspiegel’ in de schijnwerpers te zetten.

In onderstaande video vertelt Jan van Manen, 2CV fan en voorzitter van de 2CV club Nederland, over zijn liefde voor de kleine Franse auto.

Een stukje historie

De charme van de Citroën 2CV zit hem niet alleen in het schattige design: ook zijn rijke historie heeft hem een plekje diep in het hart van menig autoliefhebber gegeven. Het was Pierre-Jules Boulanger die tijdens een regenachtige ochtend in de jaren ’30, toen hij met zijn limousine achter een paard met wagen reed, met het idee voor de 2CV kwam. “Waarom bieden we Franse boeren geen krachtigere en comfortabelere manier van transport aan?”, vroeg het hoofd van Citroën aan zijn medepassagier. Eenmaal thuisgekomen stormde hij naar zijn kantoor om zijn idee uit te werken. Hij kwam tot de conclusie dat hij door een simpele auto te ontwerpen, die goedkoop was om te maken én te onderhouden, hij een tot nu toe onbegane markt kon aanspreken.

Citroen 2CV 1

Paraplu op wielen

Boulanger verbijsterde de ontwerpers in zijn fabriek met het verzoek een ‘paraplu op wielen' te ontwerpen. "Ik wil dat de auto in staat is om een ​​mand met eieren over een geploegd veld te vervoeren zonder er één te breken”, voegde hij aan zijn verzoek toe. Daarnaast moest de auto, aanvankelijk genoemd TPV, sterk genoeg zijn om op landweggetjes te kunnen rijden. Ook moest hij slechts drie liter benzine per 100 kilometer verbruiken en goedkoop zijn in onderhoud. Geen makkelijke klus voor de ontwerpers,het duurde dan ook vele jaren voordat het ontwerp was voltooid.

Omdat het een lichtgewicht auto moest worden, experimenteerden de ontwerpers met golfplaten van een Ju 52-vliegtuig en een carrosserie van aluminium. Onder de motorkap werd een 500cc motor van een motorfiets geplaatst. Passagiers zaten verder niet in stoelen, maar in hangmatten die aan het dak waren vastgemaakt. De tests waren een absoluut drama. De hangmatten leken wel trampolines en de auto viel op het ruige terrein bijna uit elkaar. Terug naar de tekenkamer.

Citroën 2CV Charleston

Enemy of the Reich

Twee jaar later, in 1939, was het dan eindelijk zover. Boulanger moest en zou de auto presenteren op de Salon de l'Automobile in Parijs, ook al waren de ingenieurs en ontwerpers het daar niet mee eens. Er werden 250 prototypes besteld. De productie begon op 2 september 1939, maar precies 11 uur later verklaarden Frankrijk en Groot Brittannië de oorlog aan Duitsland. Grappig feitje: Boulanger wilde voorkomen dat het Duitse leger zijn prototypes voor militaire doeleinden in handen kreeg. Hij bouwde daarom grote betonnen muren om zijn prototypes heen en stuurde willekeurige lege treinen door Europa om de Nazi’s te verwarren. Hij werd zó vervelend bevonden door de Duitsers dat hij zelfs officieel een ‘vijand van het Rijk’ werd genoemd.

Slechts één prototype overleefde de oorlog. Boulanger nam hem mee naar Flaminio Bertoni, de man die later verantwoordelijk werd voor de Citroën DS. Het duurde het stel drie jaar, maar op de 35ste Salon de l'Automobile in Parijs was hij er dan eindelijk: De Citroën 2CV. Critici noemden het een ‘slak op wielen’ en vroegen of de auto met een blikopener geleverd zou worden. Gelukkig was de doelgroep er wél blij mee, al vóór de eerste 2CV van de band rolde was er een wachtlijst van zes jaar. 'Geen verschuifbare ramen, geen intrekbare koplampen, geen sigarenaansteker, geen ventilator - geen wonder dat de auto zo betrouwbaar is. Er is niets dat fout kan gaan', was de reclameslogan. Boeren en landbewoners smulden ervan!

Reddingsmissie op het IJsselmeer

Het was meer dan alleen een flinke dosis cuteness die de auto in Nederland zo populair maakte. De auto speelde namelijk een speciale rol in de jaren ’60. Het IJsselmeer was – en is – de thuisbasis van veel zwanen. Tijdens koude maanden heeft het meer echter de neiging te bevriezen, waardoor er een gebrek aan voedsel ontstaat voor zwanen. In die tijd was de 2CV de enige beschikbare auto die licht genoeg was om over het bevroren ijs te kunnen rijden. Om deze reden werd hij ingezet als reddingsauto om de zwanen te voorzien van eten en verzwakte dieren te vervoeren. Hoe cool is dat?!

1.500 per week

Tegen 1953 produceerde de Levallois-fabriek in Frankrijk 1.500 2CV's per week en bleef de productie constant stijgen. Uiteindelijk verliet in 1991 de laatste 2CV de productielijn. Anno 2018 is het dankzij zijn rijke geschiedenis en unieke design een must-have voor autoverzamelaars en liefhebbers van oldtimers met een rijke geschiedenis.

Citroën 2CV Azam

Waar je op moet letten bij de aanschaf van een Citroën 2CV

De motor

Een goed onderhouden 2CV-motor gaat ongeveer 300.000 km mee, zolang de olie en het filter elke 5.000 kilometer worden vervangen. Er zijn geen koppakkingen, dus de cilinderkoppen kunnen lekken. Dit is te merken aan uitlaatgassen die de auto binnendringen zodra de verwarming wordt aangezet. Kleine olielekkages zijn te verwachten, maar grotere problemen kunnen wel eens het einde van de motor betekenen.

De versnellingsbak

Het eerste dat in een versnellingsbak van een 2CV verslijt, is de derde versnelling. Luister en voel bij het schakelen goed of je niets vreemd opmerkt. Ook kan het bij het achteruit rijden wel eens gebeuren dat de versnelling in zijn vrij komt, waardoor je tegelijkertijd in meerdere versnellingen kan komen te zitten. Hoor je in de derde versnellingen een soort brullend geluid? Dan is het tijd voor een nieuwe versnellingsbak.

De carrosserie

Verwacht roest in de buitenpanelen. Gelukkig zijn hoogwaardige vervangingen goedkoop te verkrijgen en makkelijk te vervangen. Zoek naar roest in de naden, vooral rond de achterwielen en alle ramen. De dorpels kunnen wegrotten en ook de carrosserie zelf kan aardig last hebben van roest.

Het dak

Het stoffen dak van de 2CV heeft de neiging om te krimpen en te splijten. Hoogwaardige vervangende daken zijn goedkoop verkrijgbaar en de montage ervan is eenvoudig. Ook de stoelen zijn goedkoop te vervangen.

Citroën 2CV Sahara

Citroën 2CV kopen?

Zelf ook op zoek naar deze iconische Fransman? Op GasPedaal.nl zijn er altijd wel een aantal te vinden. Daar hoef je overigens helemaal niet heel diep voor in de buidel te tasten, vanaf ongeveer 5.000 euro heb je namelijk al een nette 2CV uit de jaren ’80.

Lees verder over 60 jaar cruise control, vorige maand in de binnenspiegel!

Ook een 2CV? Bekijk hier verschillende opties die aangeboden worden op GasPedaal.nl:

Citroen 2CV Occasions