Mitsubishi Outlander occasion

De Outlander is een middenformaat vijfdeurs SUV, die sinds 2003 op de Nederlandse markt is. Het model is sinds 2012 aan zijn derde generatie toe en in 2015 volgde een ingrijpende facelift. De eerste generatie van de Outlander was alleen leverbaar met viercilinder benzinemotoren van 2,0- en 2,4-liter en vermogens van 136, 160 of (voor de later geïntroduceerde 2.0 Turbo) 201 pk. Het basismodel was leverbaar met zowel twee- als vierwielaandrijving. De 2.4-versie had standaard vierwielaandrijving en was ook als enige leverbaar met een automatische transmissie. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak was standaard.

De tweede generatie Outlander volgde in 2007. Tegelijkertijd bleef zijn voorganger nog twee jaar lang leverbaar, nu met de naam Outlander Sport. De nieuwe Outlander werd tussen 2008 en 2012 in Nederland bij NedCar in Born gebouwd. De 2.0 benzinemotor verdween uit het programma. Wat restte was de 2.4 met 170 pk, een nieuwe 2,0-liter turbodiesel, goed voor 140 pk, en een 2,2-liter diesel met 156 pk. Alle modellen waren leverbaar met vierwielaandrijving, alleen de 2.4 was er ook met tweewielaandrijving. De vierwielaangedreven versie met die motor was als enige leverbaar met een automaat.

Na een facelift in 2010 (waarbij ook een variant op grijs kenteken op de markt kwam, de Outlander Van) werd de derde generatie van de Outlander gepresenteerd in 2012. Dat model is leverbaar met een 2,0-liter benzinemotor van 150 pk of een even sterke 2,2-liter dieselmotor. Vierwielaandrijving is op beide modellen optioneel leverbaar. De benzineversie is verkrijgbaar met een traploze automaat, de diesel met een zestraps automaat. In 2013 volgde de Outlander PHEV, een plug-in hybride met 121 pk benzinemotor en 120 kW elektromotor. Dat model viel tot 1 januari 2016 in de 0 procent bijtelling en werd daardoor in het jaar van zijn introductie de meest verkochte auto van Nederland. Nog altijd is het de meest op kenteken gezette plug-in hybride van Nederland.

De Mitsubishi Outlander als occasion

De eerste generaties Outlander is meer dan zijn opvolgers een werkezel in plaats van een lifestyle-auto. Hij is degelijk, ruim redelijk comfortabel en kan (met zowel twee- als vierwielaandrijving) aanhangers met een gewicht van 1.500 kilo trekken. Nadeel is dat er geen dieselversie verkrijgbaar is. Ook de latere generaties mogen forse karren trekken (de huidige trekt met gemak 1.600 kilo), maar zijn aanzienlijk chiquer, en luxueuzer uitgerust dan hun voorganger. De huidige generatie is stiller, lichter en ruimer dan de vorige, hangt vol met veiligheidssystemen en is standaard al rijk uitgerust. Zelfs de Phev mag, als een van de weinige plug-in hybrides, een aanhanger trekken – al schiet je dan wel een beetje het doel van deze auto voorbij. Alle generaties van de Outlander rijden prima, zijn robuust en comfortabel en staan bekend als extreem betrouwbaar. Het occasionaanbod op GasPedaal.nl is groot en divers. Let ook op concurrenten als de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Toyota, Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan of Citroën C-Crosser.